maandag 9 januari 2017

Geertrui's uitleg


Geertrui:

Het moet toch niet gekker worden.

Wiske en Maria in gesprek over Geertrui's eieren
Nu zijn er hennen en zelfs ook mensen, die denken dat ik de boel voor de gek zit te houden door mijn eieren.
Hoe kan dat nou?
Je kunt toch niet zomaar een ei gaan leggen, alleen omdat je dat zelf zo graag wilt?
Ik kan er ook niks aan doen dat ik zo vroeg ben begonnen met mijn leg-periode dit jaar, ik denk dat het gewoon komt omdat ik mij zo goed en gezond voel.
Ik mag dan de op één na oudste zijn van de Tok-familie, dat betekent nog niet dat ik geen eieren meer kan leggen.
Kijk maar naar Desiree, die is nog ouder dan ik en die heeft
Desiree en Geertrui, de beide kuifhoenders
afgelopen zomer nog twee mooie kuikens uitgebroed!
Wij, kuifhoenders, zijn waarschijnlijk gewoon een sterk ras.
En waarom zou ik iemand voor de gek houden door eieren te leggen in een legnest, zoals dat hoort?
Ik begrijp niet waarom iedereen mij zo wantrouwt.
Zou het misschien komen omdat ik weleens een geintje heb uitgehaald? Ik denk dat dat het is. Maar dan kakel ik nu tegen alle kippen en mensen tegelijk dat het deze keer niet om een grapje van mij gaat en dat ik gewoon een beetje vroeg de lente in mijn kop heb. Ja, de winter is nog niet voorbij, dat weet ik ook wel, zaterdag schijnt er zelfs een minimaal laagje sneeuw gelegen te hebben, al was daar in de Tok-tuin niets van te zien. Wij zitten hier te
de 2 kleintjes, Barbara en Babette, knus tegen elkaar aan op stok
beschut, denk ik.
Koud is het nog wel, maar daar heb ik mijn veren en mijn dons voor, dus daar heb ik geen last van. Ik heb wel aan die twee kleintjes, Barbara en Babette, gevraagd of zij het niet koud hadden, omdat hun ras oorspronkelijk niet tegen de winterkou zou kunnen, maar ze kakelden om het hardst dat ze er geen last van hadden. 's Nachts konden ze lekker tussen de andere kippen in kruipen en dan was het best aangenaam om te slapen. En overdag waren ze lekker in beweging en dan ging het ook prima.
Ik was blij om dat te horen, want ik maakte me er een beetje zorgen over. Vooral omdat Ma Tok ook telkens kwam kijken of het wel goed met die twee nieuwelingen ging toen het zo koud was.
En nu moeten we nog een oplossing vinden om samen met Yvonne en Yvette te gaan voetballen met ons nieuwe speelgoed. Heeft er al iemand een goed idee hoe dat zou moeten? Laat het dan alstublieft snel weten, want vooral de jonkies staan te popelen om een wedstrijdje te houden.

4 opmerkingen:

  1. Nou, ik kan ma Tok meedelen dat er vrijwel iedere dag een eitje in het leghok ligt bij mij! Ik verdenk mijn Groningen meeuwtje ervan, die is zo vief! Vorige week zat ze weer in de appelboom, eigenwijs rond te kijken. Ik wil maar zeggen: Geertrui moet zich niet al te ongerust maken over dat eieren leggen. Misschien komt het wel Door de opwarmen van de aarde!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het wordt weer koud! Doorgaan met breien dan maar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geertrui is u zeer dankbaar dat u zo zorgzaam voor haar bent, mevrouw Katblad, maar zij laat u meedelen dat zij heel goed in haar veren en dons zit, dus zij heeft geen truitje of sjaal nodig.

      Verwijderen
    2. Je kan ook voor de derde wereld breien.

      Verwijderen