vrijdag 21 april 2017

Babettte verdwenen?


Barbara:

Mijn beste vriendinnetje is tijdelijk afwezig.
Eigenlijk was ze dat al een poosje, maar toen kon ik haar nog zien.
Ze zat dan in het middelste legnest een kalkeitje warm te houden.

Babette
Waarom ze dat deed was mij een raadsel, het schijnt iets te maken te hebben met kuikentjes.
Odette en Pippa hebben dat ook een tijdje gedaan, op een kalkeitje zitten bedoel ik.
En daarna zijn ze ook verdwenen. Ik heb aan Nadine gevraagd of zij weet waar ze gebleven zijn.
Ik heb Nadine uitgekozen omdat zij ook bruin is, net als wij, Babette en ik. Zij was de eerste met wie wij kennis maakten toen we hier net waren gekomen, in de Tok-tuin.
Nadine lachte en zei dat Odette, Pippa en Babette niet verdwenen waren, maar dat ze in aparte hokjes zaten te broeden.
Ze blijven drie weken lang op eitjes zitten en dan komen daar kuikentjes uit.
Natuurlijk had ik dat verhaal al
Pippa is kampioen broedster
vaker gehoord, maar ik dacht altijd dat dat een grapje was.
Nu blijkt het gewoon de waarheid te zijn!
En zelfs mijn beste vriendinnetje Babette zit nu op eitjes te broeden. Op echte eitjes natuurlijk, want dat er uit een kalkei geen kuiken kan komen begrijpt iedereen. Dus Babette gaat broedmoeder worden.
Wat spannend!
Nu begrijp ik ook waarom Ma Tok al die hokjes in de tuin heeft gezet. Elk broeds kipje heeft een eigen hokje gekregen, zodat ze lekker rustig kunnen zitten.
Voor de kuikens schijnt het ook goed te zijn, als ze eerst even
aangepikt ei bij het uitkomen van het kuiken
alleen met hun broedmoeder zijn, dan kunnen ze rustig wennen aan het leven buiten hun eierschaal.
Raar eigenlijk, ik heb ook in zo'n schaal gezeten voordat ik eruit kwam. Ik kan me daar niets van herinneren, maar dat is normaal, heb ik gehoord. Als je in het eitje zit heb je nog geen gedachten.

Ik ga straks eens even kijken of ik met Babette kan kakelen terwijl ze zit te broeden, ze zal zich toch wel vervelen; ik moet er niet aan denken: drie hele weken stilzitten in een apart hokje!
Nee, geef mij de ruimte van de Tok-tuin maar, lekker scharrelen, beetje kakelen met deze en gene, lekkers krijgen van Ma Tok, een eitje leggen en 's avonds gezellig met z'n allen op stok in ons veilige Tok-huis.
Ik geloof niet dat ik al broeds aan het worden ben.

2 opmerkingen:

  1. Gelukkig worden niet alle kippen broeds bij ma Tok. Stel je voor, dan had Laza niks meer te doen. Alleen flink kraaien naar de kippen. Leuk voor de buurvrouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Teveel kuikentjes? Als ma Tok maar niet contacten gaat aanknopen met slangenhouders of andersoortige kuikenopkopers! Nee, dat doet zij vast niet. Excuses voor deze flauwe grap...

    BeantwoordenVerwijderen