maandag 10 april 2017

Het is zover!


Maria:

Ik ga oma worden als alles goed gaat.
Mijn broeddochter Wiske zit op eitjes in het hondenhok.

het broedhokje van Wiske
Ik blijf het een vreemd idee vinden, hoor, broeden in een hondenhok. Straks gaan de kuikens nog blaffen, dat moet je toch niet willen?
Ik dacht eerst dat Wiske alleen maar op eitjes ging zitten om niet naast mij op de hordeur te moeten overnachten, maar dat blijkt nu toch niet waar te zijn. Ze zit op de eieren en ze blijft erop zitten, zelfs als Ma Tok het hok open doet om haar schoon water te geven. Dan is ze dus echt broeds.
Ik heb een paar nachten helemaal in mijn eentje op de deur gezeten, maar afgelopen
de beide broedhokjes naast elkaar
nacht kwam Nadine naast mij zitten.
Dat vond ik erg aardig van haar. We hebben nog een tijdje gekakeld, totdat Laza riep dat het ook daarboven nu eens stil moest zijn. Oei, een standje krijgen van Laza overkomt mij niet vaak, ik schrok er wel van en ik deed snel mijn snavel dicht. Nadine grinnikte nog even, maar toen ging ze ook slapen.
Wiske zit dus te broeden in het hondenhokje, maar zij is niet de enige in de Tok-tuin die op eieren zit.



Wiske
Odette
Odette zit in het oude hokje, zij was ook echt broeds, Ma Tok merkte dat toen ze niet eens meer op het lekkers af kwam.
De twee zijn tegelijk begonnen, nu ben ik benieuwd wie er het eerste kuikens zal krijgen.
Dat duurt nog wel een hele poos, drie weken is best lang als je moet wachten.


Ik zal u op de hoogte houden, als het bijna zover is zal ik het zeggen. Dan kunt u meeleven en ook een beetje in spanning zitten of de eitjes zullen uitkomen.
Ma Tok heeft nogal wat Serama eitjes in de twee broednestjes gelegd, omdat er dan in elk geval geen sprake kan zijn van inteelt.
Maar Serama eitjes komen nogal moeilijk uit, omdat ze zo'n harde schaal hebben.
Dus nu is het extra spannend  of en hoeveel kuikentjes we krijgen in de tuin.

hier een foto van internet: een hen met haar kuikens loopt vrij rond
Nu het net er is mogen de kleintjes waarschijnlijk vrij snel door de tuin lopen, er komen toch geen poezen of roofvogels meer. Het lijkt mij geweldig om kleine kuikens door de tuin te zien scharrelen. Hun broedmoeders krijgen het dan wel extra druk, omdat zij de ukkies moeten beschermen tegen de andere kippen, die de kuikens ook zullen willen opvoeden door hen te pikken als ze te brutaal zijn.
Maar daar ga ik me maar niet druk over maken.
Dat is een taak voor de beide broedmoeders, niet echt voor de -oma.

3 opmerkingen:

  1. Dubbel gefeliciteerd, familie Tok! Dat worden weer spannende tijden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net op tijd, dat grote net! Wat een fijn idee dat de tuin afgeschermd is tegen de grote, boze wereld!

    BeantwoordenVerwijderen