maandag 29 mei 2017

Drie D's


Desiree:

Ik hoorde van Maria dat Pippa zich schaamt voor twee van haar kuikens.
Dat is heel erg.

Pippa met haar kuikens, hier lijkt alles koek en ei
Het hoort zo te zijn dat je trots bent op je kleintjes, ook als ze groter worden en hun eigen weg gaan.
Ik begrijp er niets van, Pippa heeft al zoveel kuikens uitgebroed en dat waren altijd allemaal keurige hennen en hanen. Waarom er nu opeens twee van die ondeugden tussen zitten is mij een groot raadsel. Gelukkig gaat mijn broedzoon Anne C zich ervoor inzetten om te ontdekken waar de ellende vandaan komt. Hij is elke dag bezig om het hok en de ren van Pippa en haar kinderen in de gaten te houden, om zo uit te vinden wat er aan de hand kan
zijn dit Daantje en Dirkje?
Desiree kan de D's niet uit elkaar houden
zijn.
Ik ben natuurlijk ook even bij de arme Pippa op bezoek gegaan, om haar te troosten en bij te staan. En wat ik toen te horen kreeg... Het is eigenlijk te erg om het aan u te vertellen. Pippa was even in het hokje bezig en haar kuikens waren alleen in de ren.
Ik weet niet wie wie is van de kleintjes, maar ik herkende de twee stouterds meteen, zij stonden met elkaar te fluisteren en te giechelen. De één zei tegen de ander (en dit net hard genoeg voor mij om te horen wat ze zei): "Kèk, daar hebbie dat âwe lèk, sie je dat?" De ander begon te grinniken en zei: "Dat se nog leef is een wonder, dat hou je toch niet foor mogeluk?"
Ik stond versteld, dat begrijpt u.
of zijn de ondeugden bij deze 3 kleintjes te vinden?
"Hoe heten jullie, mooie meisjes?" vroeg ik poeslief.
Ik dacht dat ze dan misschien normaal zouden antwoorden, maar ik had buiten de waard gerekend.
"Hebbie het tege mè?" vroeg de één. "Of tege mè?" zei de ander. "Tegen jullie allebei", zei ik. "Nôh, ik ben Dirkje en sij daar is Daan," zei de eerste. "Ja, ik ben Daantje en sij is Dirk," zei de ander. Ze keken elkaar aan en begonnen vreselijk te giechelen. "Nou, dat is dan duidelijk," zei ik. "En wie van jullie is de ondeugendste?"
Daar moesten ze zowaar even
arme Pippa is ten einde raad
over nadenken, maar toen zeiden ze tegelijk "IK" en daarna was het weer lachen geblazen.
Geen land mee te bezeilen dus.

Ik heb gelukkig ook nog even met Pippa gekakeld, ik heb tegen haar gezegd dat ze die twee maar zoveel mogelijk moet negeren, misschien dat dat helpt.
Anders weet ik ook geen oplossing.
Het is te hopen dat Anne C snel te weten komt waar die twee hun rare Leidse woorden leren, dan kan hij er een eind aan maken. Als het niet al te laat is, tenminste.

5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Wiel van de Pol30 mei 2017 om 09:11

      Soort eierkloek, Mevrouw Kruidkat.

      Verwijderen
  2. Dat is dan duidelijk : die twee kuikens moeten in Leiden blijven. Ze zijn nu al geïntegreerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wies van der Plas30 mei 2017 om 20:18

    Zou iets met aliens te maken kunnen hebben. Het is immers de week van de Ufo's !

    BeantwoordenVerwijderen