vrijdag 5 mei 2017

Pippa's vijftal


Pippa:

Zo, hèhè, dat zit erop.
Ze zijn er, hoor, mijn kuikens.
Hun namen zijn: Daantje, Dirkje, Dieuwertje, Doortje en Dientje.
Mooi hè?

Pippa's kuikens: 5 D's
Ma Tok wist niet meer precies de dag waarop ik was begonnen met broeden.
Ze schrijft die dingen altijd netjes op in haar agenda, maar in die week was het zo druk, eerst stopte Wiske met broeden, haar eitjes gingen naar Odette, toen begon ik en daarna ook Babette nog een keer. Dus ze was vergeten mijn eerste dag te noteren.

Doortje, Dientje, Daantje, Dieuwertje en Dirkje
Dat is op zich helemaal niet erg, de kuikens komen toch pas als ze helemaal klaar zijn om de wijde wereld in te gaan.
Maar Ma Tok wist nu ook niet precies wanneer zij mijn eitjes moest gaan bespuiten, ter vergemakkelijking van het uitkomen, met als gevolg dat zij het wel drie keer heeft gedaan. Niet dat dat kwaad kan, maar ik moest ze wel telkens afstaan aan haar en dat vond ik vervelend.
Ik houd er liever zelf de controle over, ik zal ze echt niet laten vallen. Niet dat Ma Tok dat wel deed, maar het zou toch kunnen gebeuren. Ik stond telkens doodsangsten uit als zij ze boven
Nog een keer: Pippa's kleintjes
de stenen in een doosje deed.
Als er toen één uit haar handen was gegleden zou dat het einde hebben betekend van mijn kleintje, vreselijk!
Gelukkig ging het steeds goed en nu zitten ze veilig in mijn dons. Heerlijk!
Dat is toch zo'n geweldig gevoel, veel fijner dan de eitjes. Nu heb ik echt iets levends onder mij om te beschermen. De kuikentjes in de eitjes leefden ook wel, maar dat voelde ik niet, alleen de laatste dag, toen ze begonnen te piepen, toen had ik voor het eerst echt contact met ze. Nu voel ik ook hun kleine wriemel-pootjes en hun draaiende kopjes, dat is
Pippa's doorkijkdeur
helemaal geweldig.
Ik ben zó gelukkig!
U vindt ze vast ook mooi, dat kan niet anders, ze zijn gewoon prachtig!
Ik heb van Ma Tok ook een doorkijkdeur gekregen in mijn broedhok, nu kan ik lekker naar buiten kijken als ik de kleintjes warm houd. En met mijn bezoek kakelen. Laza en Anne C kwamen samen bij mij kijken toen ze het gepiep hoorden. Omdat ik in het hokje vlak bij de grond zit kan iedereen ons goed zien en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Het is bijna zielig voor Odette, zij krijgt nu veel minder bezoek dan ik.
Maar ik heb gehoord dat zij met haar kuikens binnenkort al naar buiten mag, dus echt erg zal zij het niet vinden.
En nu Babette nog, het is haar eerste nestje, zij zit nog op drie eitjes, één van haar vier eieren was niet bevrucht, dus dat is door Ma Tok weggehaald.
Ik ben benieuwd hoe haar kindertjes eruit zullen zien.
Volgende week is het zover.
Spannend hoor!

Ma Tok: ter vergelijking nog even een foto van twee van de kleintjes van Odette:






 Wat zijn die al groot geworden!

3 opmerkingen:

  1. Wat een schitterend stel bij elkaar!
    Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gefeliciteerd! En wat een leuke namen, echt Hollands. Wat een drukte zal dat worden in de Toktuin.

      Verwijderen
    2. Pol van de Wiel5 mei 2017 om 19:30

      Daar heeft u wel een punt, mevrouw Katkruid.
      Gefeliciteerd !

      Verwijderen