vrijdag 26 mei 2017

Wiske doet het weer


Maria:

Wiske wilde de laatste week weer niet naast mij op de hordeur overnachten.
Ze kroop in een legnest en daar bleef ze zitten.

Wiske in haar legnest
Ook overdag, ja.
Op een kalk-ei.
Ma Tok zette haar elke dag vrolijk buiten, maar zodra ze,
Ma Tok dus, haar hielen had gelicht zat Wiske alweer binnen. Ma Tok had dat natuurlijk in de gaten en zij deed daarom de hordeur dicht, zodat wij niet meer naar binnen konden.
Omdat we toch nu en dan even wat wilden eten en drinken zette zij het kleine deurtje bovenaan de lange buitentrap open.
En wat denkt u?
De eerste, die dat deurtje had gevonden, was Wiske.
Dus toen Ma Tok tegen de avond kwam controleren of wij allemaal
de lange buitentrap met bovenaan het kleine deurtje
binnen waren voor de nacht vond zij Anne C en Desiree op het stenen muurtje voor ons huis, de rest van ons zat op de stok en Wiske zat weer in "haar" legnest. "Dat heeft dus ook geen zin", zei Ma Tok en ze zette de hordeur open, zodat Desiree en Anne C ook naar binnen konden. Ik denk dat Anne C zijn broedmoeder gezelschap had gehouden op dat muurtje, dat is echt iets voor hem, hij is altijd erg lief voor haar.
Ma Tok had al tegen Pa Tok gezegd dat Wiske weer broeds was, maar dat zij geen broedhokje meer had. Pa Tok vond dat Ma Tok gewoon drie eitjes onder Wiske moest leggen in het legnest, dan zouden ze verder wel kijken hoe ze dat gingen oplossen.
En zo komt het dat mijn broeddochter Wiske nu toch weer op eitjes zit.
Odette's kuikens, waarvan er ook een paar
enkele dagen door Wiske zijn warm gehouden
Ik hoop dat zij het deze keer wel volhoudt, anders is het zonde van de kuikentjes, die in die eitjes gaan groeien.
We hebben nu geen andere broedse hen meer, die het broeden kan overnemen, zoals de vorige keer toen Wiske er de brui aan gaf. Odette heeft toen Wiske's eitjes verder uitgebroed, dat kon omdat zij en Wiske op dezelfde dag waren begonnen. En ik?
Zit ik nu elke nacht alleen op de hordeur te slapen?
Nee hoor, Anne C is zo aardig om elke avond naast mij te komen zitten. Hij zei dat hij het best een fijn plekje vond, omdat je van daar af het hele huis zo goed kan overzien. En dat is handig voor een hulphaan.
Ik ben het helemaal met hem eens en ik vind het ook erg gezellig zo met ons tweeën.

Anne C op zijn hoge post naast Maria

4 opmerkingen:

  1. Wat een lieve foto die laatste...Anne C is een bijzondere haan. En ik hoop dat Wiske lekker op haar eitjes blijft zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hebben kippen ook last van de warmte of kunnen ze daar heel goed tegen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pol van de Wiel28 mei 2017 om 09:07

    Ze krijgen kippenvel en dat beschermt ze tegen hitte.

    BeantwoordenVerwijderen