vrijdag 23 juni 2017

Alweer iets nieuws


Wiske:

Op de foto hierboven zit ik nog met mijn Floortje in een oud broedhokje.
De kuikens van Odette woonden toen onder mij in de ren.

het nieuwe hok
Dat was allemaal een beetje krapjes, volgens Ma Tok.
Ze probeerde het oude hokje dat leeg stond te repareren, maar dat stortte onder haar handen in elkaar. Dus ging zij maar weer eens op het internet kijken voor een nieuw hok. Het hondenhokje is wel mooi, maar erg klein om langer dan eventjes in te wonen met meerdere kuikens. Wat Ma Tok wel beviel aan dit hokje was de kunststof, waarvan het is gemaakt. Het is makkelijk schoon te maken en er komen niet snel luizen in.
Het nieuwe hokje moest dus van kunststof zijn en wat ruimer dan het hondenhok.
Een paar dagen later werd er een grote doos de tuin in gebracht.
Wiske en haar Floortje in het nieuwe hok
Ma Tok pakte hem uit en er kwamen allemaal stukjes kunststof uit en ook schroeven en zo. Ma Tok begon een papier te lezen en alles te controleren. Nadat alles in orde was bevonden ging zij aan de slag.
Het kostte haar meer dan een hele dag en een bloedende vinger, maar ze kreeg het voor elkaar. Een prachtig nieuw hok stond in de tuin.
Wie zou dat mogen gaan gebruiken?
Ma Tok zei tegen mij dat ik nog de langste tijd met mijn Floortje binnen zou moeten zitten, dus dat ik in het nieuwe hok mocht gaan wonen.
Wiske en Floortje
Ik vond het best een beetje spannend, vooral toen ik hoorde dat het eigenlijk een konijnenhok was. Nou dat weer! Het wordt hier steeds gekker in de Tok-tuin. Toen het hokje was ingericht tilde Ma Tok mij en mijn Floortje tegelijk op om ons te verhuizen, maar dat was geen succes. Omdat ik het eng vond ging ik haar in haar handen pikken en spartelen, zodat ze mij los moest laten. Toen nam ze alleen mijn kleintje mee naar het nieuwe hok; dát vond ik helemáál niet goed, ik schreeuwde moord en brand. Ma Tok lachte naar mij en ze tilde me op om mij bij Floortje
Floortje even alleen in het nieuwe hok
te zetten.
Gelukkig!
Toen was alles weer in orde.
We kropen heerlijk in de schone bodembedekking en Floortje fluisterde dat ze nog nooit zo'n mooi huis had gezien.
Nu wonen we al weer een heel poosje in ons mooie paleisje en het bevalt ons prima.
Floortje groeit goed, ze krijgt al veertjes aan haar vleugeltjes en ze springt met een sierlijk boogje op het voedertafeltje. En ook op mijn rug, die kleine lieverd. Wij redden het wel samen in ons fijne huis. Over een tijdje mogen we vast de benedenverdieping ook gaan verkennen, maar voorlopig zitten we hierboven nog prima. En we zitten eerste rang bij het kijken naar de kuikens van Odette en Pippa, als die eigenwijs door de tuin rennen. Floortje vindt die kuikens al erg groot en dat zijn ze ook. Ik hoop dat mijn kleintje nog even lekker klein blijft om samen met mij knus in ons hokje te zitten. Heerlijk!

6 opmerkingen:

  1. Van voor mijn vakantie meen ik mij te herinneren dat er eerst nog 4 grote eieren onder Wiske lagen. Wat is daar meegebeurd? Zijn die verhuisd naar een andere Tokmoeder? Ik kan het niet meer bijbenen al die geziensuitbreidin:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U hebt gelijk, mevrouw Truus, Wiske zat eerst op 4 eieren. Maar toen ik met de schouwlamp zag dat er maar in 1 van die eitjes een kuiken aan het groeien was, heb ik de andere 3 eieren weggehaald. Zo komt het dat Wiske nu maar 1 kuiken heeft.

      Verwijderen
  2. Wat een prachtig kuiken is die Floortje! Leuk hoor, zo'n nieuw hok. Krijgen wij de buitenkant ook nog te zien? Dat geeft een beter algemeen beeld, zal ik maar zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mevrouw Wies, de buitenkant van het hok is op de eerste foto duidelijk te zien.

      Verwijderen
  3. Wiske lijkt nu wel een goede moeder te zijn. Maar dat kan toch ook niet anders met zo'n schattig jonkie...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En wat een knus verhaal! Ik zou bijna zelf gaan verlangen naar zo'n tiny house, vooral nu het regent...

    BeantwoordenVerwijderen