maandag 5 juni 2017

Het eieren-mysterie (2)


Wiske:

Ik ga weer verder met mijn verhaal.
We waren gebleven bij de ontdekking van Ma Tok dat er opeens vier in plaats van drie eieren onder mij lagen. Ma Tok vroeg zich af hoe ik dat voor elkaar gekregen had.

veilig een eitje leggen
Wel, dat is heel eenvoudig.
Ik zal het u uitleggen.
Het heeft te maken met onze natuur.
Als wij een ei moeten leggen willen wij dat het liefste doen op een veilige plek. En een plek is veilig als er al meerdere eitjes liggen. Die zijn namelijk nooit door één hen in één keer gelegd, dus moeten ze er al een tijdje gelegen hebben. Als die eitjes al een poosje op die plaats hebben gelegen moet het daar wel veilig zijn, anders waren ze allang opgegeten door een roofdier.
de legnesten naast elkaar
Het is dus erg aantrekkelijk om bij andere eieren te gaan zitten als je moet leggen. En daar maakte ik dankbaar gebruik van. Als er een hen het Tok-huis binnenkomt omdat zij een ei wil leggen ga ik even in een ander, leeg, legnest liggen. De hen ziet dan dat er in mijn legnest al eitjes liggen en dan gaat ze als vanzelf daarbij nog een eitje leggen. Als zij dan klaar is en weer opstaat ga ik snel terug in mijn eigen legnest, waar dan dus een ei meer in ligt dan voordat ik eruit ging.
Slim van mij, hè?
U hoeft het niet aan Ma Tok te verklappen, want zij heeft mij
Nadine gaat een eitje leggen bij Wiske in het Tok-huis
betrapt toen ik in het andere nest was gaan liggen en Nadine een ei bij de drie van mij legde.
Dus zij is al op de hoogte.
Helaas voor haar kon zij niet zien welk ei het nieuwste was, ze waren alle vier klein en lekker warm. De vorige keer had Geertrui haar ei bij mijn drie kleine eitjes gelegd, toen was het een makkie voor Ma Tok, Geertrui's ei was gewoon een stuk groter dan de andere drie. Ma Tok heeft Geertrui's ei toen weggepakt. Maar nu het Nadine was, die een eitje had gelegd, kon zij het verschil niet zien, hahaha.
Maar zij is niet voor één gat te vangen.
's Avonds, toen zij ons kwam
de deur is gesloten voor de nacht door Ma Tok,
de familie is "ondergestopt"
"onderstoppen", zoals zij dat noemt (vraag me niet waarom), had zij een potlood bij zich. Daarmee heeft zij op de vier eieren, die ik nu aan het bebroeden ben, getekend, zodat ze nu precies weet dat díe eieren al een poosje onder mij liggen. Zo kan zij elk niet betekend ei onder mij vandaan halen.
Ik kan niet verwachten dat iemand hier een ei met potloodtekens gaat leggen, dus ik moet het nu bij mijn vier eitjes houden.
Helaas.

4 opmerkingen:

  1. Wiel van de Pol5 juni 2017 om 12:39

    Dat is weer eens heel andere koek en ei dan een koekoeksei eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb altijd al gedacht dat kippen hele slimme dieren zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geertrui d'r ei was toen dus onbetekenend, begrijp ik dat goed? En toen? In de pan ermee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wies van der Plas6 juni 2017 om 16:05

      Misschien bedoelt Ma Tok on-betekend of ongetekend, Mevrouw Kruidkat ?

      Verwijderen