woensdag 5 juli 2017

Alweer een volksverhuizing


Constance:

Het is heel erg stil geworden rondom mij.
Al mijn broertjes en neefjes zijn weg.
Ik wist niet waar ze naartoe waren gegaan, ze werden door Ma Tok in een bak gestopt en toen meegenomen.

Desiree
Ik heb aan Desiree gevraagd of zij het wist, waar ze nu zijn.
Zij zei dat ik me niet ongerust hoefde te maken, dat Ma Tok ze naar Stolwijk had gebracht en dat het leven daar ook goed was. Zij kon het weten, want ze kwam er ook vandaan, vertelde ze me. Dat was wel al héél, héél lang geleden, toen zij hier in de Tok-tuin kwam wonen was ze nog maar één jaar oud en nu is ze al veertien!
Tjonge, dat is zó oud, daar kan ik me geen voorstelling van maken.

Ma Tok ging op de dag, dat alle haantjes gingen verhuizen, ook nog opruimen in de tuin, zoals zij dat noemde. Ze ging ons hokje helemaal schoonmaken en toen ik even niet keek was het hele
Pippa is een strenge moeder
hok verdwenen!
Ik begreep er niks van.
Waar moest ik nou slapen als het donker werd?
Bij Pippa en haar twee dochters? Dat zou ze nooit goedvinden, Pippa is nogal een strenge moeder en ze wil altijd het beste voor haar eigen kuikens. Ik heb al een paar keer een pik van haar gekregen als ik te dicht in de buurt kwam van Daantje of Dirkje. Nee, dan kan ik beter Babette proberen. Die heeft ook nog maar één kuiken over.
Toen het avond werd en iedereen zijn slaapplaats opzocht probeerde ik om bij Babette naar binnen te gaan, maar haar hokje was al dicht. En bij Pippa mocht ik niet komen, precies zoals ik had verwacht.
Net toen ik bijna in paniek raakte kwam Ma Tok naar buiten.
Ze pakte mij zomaar op en zette me naast mijn broedmoeder Odette
op de stok in het Tok-huis!
Al die grote kippen keken naar mij en Odette begon mij te pikken, die wilde niets meer met mij te maken hebben. Van je moeder moet je het maar hebben.

gerommel en geschuifel tot iedereen op een goed plekje zit voor de nacht
Even later kwam Ma Tok met Pippa in haar handen naar binnen, zij werd ook op de stok gezet. En daarna waren haar twee overgebleven kleintjes aan de beurt, zij werden elk aan een kant van Pippa gezet.
Pippa bleef rustig zitten, ze fluisterde tegen haar kuikens dat zij dat ook moesten doen.
En toen kwam Ma Tok met Babette en haar Eva aandragen, die kwamen ook op de stok te zitten.

naast Desiree (rechts) is nog een mooi plekje
Ik zat nog steeds helemaal alleen, terwijl de anderen allemaal een beschermende moeder naast zich hadden.
Ik keek een beetje angstig rond en ik zag Desiree naar mij knipogen en met haar kop wenken dat ik naast haar mocht komen zitten. Dat deed ik direct, natuurlijk.
Wat was ik opgelucht!
Desiree ging dicht tegen mij aanzitten en zo had ik ook een beschermster, zelfs de meest geachte hen van de hele Tok-familie.

3 opmerkingen:

  1. Toch wel een heel stuk gezelliger zo allemaal bij elkaar! Ook handiger voor Ma Tok, als ze moet tellen dus, he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en het verschonen van de drinkbakken gaat nu ook een stuk sneller.

      Verwijderen