vrijdag 18 augustus 2017

Vijftig procent?


Constantijn:

Ja mensen, ik heb een nieuwe naam gekregen van Ma Tok.
Ik blijk namelijk toch een haantje te zijn.

Constantijn als eendagskuiken (vooraan)
Ik had dat zelf helemaal niet in de gaten. Dat komt omdat ik nogal zachtaardig ben, ik vlieg niet snel iemand in de veren.
Ma Tok zei dat ze er al bang voor was, dat ik geen hennetje zou zijn.
Waarom?
Omdat ik zo mooi werd.
Mijn veren gingen al meer glanzen en mijn staart begon ook helemaal uit te groeien.
En nu weet ze het zeker, zegt ze. Ik had vanmorgen ook opeens zoiets geks: ik rekte me helemaal
uit, zo hoog als ik kon en toen kwam er een raar geluid uit mijn snavel. Het leek wel een beetje op kraaien, al was het natuurlijk lang niet zo mooi als dat van LazaRus, onze baas.
En nu moet ik weg, verhuizen naar Stolwijk.
Constantijn als groter kuiken
Niet dat het daar vervelend is, ik heb er goede verhalen over gehoord, maar ik heb het hier zo lekker naar mijn zin in de Tok-tuin.
Ik ga proberen om heel stil te zijn en niet meer te kraaien.
En ook niet te gaan vechten met LazaRus, onze baas.
Misschien mag ik dan wel blijven. Hoewel Ma Tok heeft gezegd dat ze het Laza niet wil aandoen nog een keer te moeten opboksen tegen een jongere fittere haan. Ik kan mij nu niet voorstellen dat
Eva als eendagskuiken
ik dat ooit zou gaan doen, maar dat was bij Anne C ook zo, heb ik gehoord.
Hij is misschien ook nog wel bij Hoogendoorn en mijn broertjes zijn daar ook naartoe verhuisd, dus als ik daar aankom zie ik hen misschien weer terug.
Als ze daar tenminste nog zitten, het is ook mogelijk dat ze vandaar alweer verhuisd zijn naar een definitief adres, waar ze een eigen toom mogen gaan aanvoeren.
Ma Tok heeft gezegd dat ik nog wel even mag blijven, want er is nog iets aan de hand hier.
Eva's staart is ook aan het groeien en haar kammetje en
Eva of Evert?
lelletjes ook.
Zou zij een Evert blijken te zijn? Ma Tok wil afwachten of dat zo is, dan zouden wij samen naar Hoogendoorn kunnen verhuizen. Dat zou ik wel fijn vinden.
Met zijn tweeën weggaan is veel minder erg dan in je eentje.
Dan kunnen we elkaar een beetje steunen en hebben we in elk geval alvast één bekend gezicht in ons nieuwe huis.

Ik hoorde Ma Tok zeggen dat het vijftig procent hen en vijftig procent haan helemaal niet klopt wat de familie Tok betreft.
Wat zij daarmee bedoelt weet ik niet, U wel?

2 opmerkingen:

  1. Jeetje jeetje, al weer 2 haantjes in de Tok tuin erbij!Dat 50/50 lijkt inderdaad niet te kloppen: de laatste tijd zijn er meer haantjes dan hennetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bekend probleem wat eenvoudig te maken is als je zegt: Je bent ja een haan (of hen) of je bent nee een hen (of haan). Kans is dus gewoon 50%. Dus het klopt helemaal, toch? Echter, als je een haan bent moet je weg. Vanwege Laza dus.Jammer maar helaas. Maar dan heb je toch nog een heel leven voor je met lekkere, nieuwe wijven. Dus verder niet zeuren en je gewoon verheugen op een paar nieuwe, jonge chikkies voor jou alleen!

    BeantwoordenVerwijderen