woensdag 13 september 2017

Een rommelig verhaal over een duistere zaak (1)


Nadine:
Ik weet het nog steeds niet, waar dat mislukte gekraai vandaan komt.
De hele familie Tok is aan het opletten wie het doet, maar het is gewoon onmogelijk om de schuldige te pakken te krijgen.

Daantje en Dirkje

Het is inmiddels wel duidelijk dat wij, Barbara, Babette en ik, niet de enigen zijn die het horen.
Iedereen heeft het minstens één keer meegemaakt en toch is het nog niet gelukt om te ontdekken waar de kraaier zit.

Het lijkt wel alsof hij zich steeds verplaatst, dan hoor je hem weer hier en dan weer daar, vlak achter elkaar.

Het zal toch niet zo zijn dat er meer dan
Floortje
één haantje is achtergebleven in de Tok-tuin?
Daantje en Dirkje, bij voorbeeld?
Of Daantje en Floortje, of Dirkje en Floortje?

Het gekke is dat ik ook een keer hoorde kraaien terwijl ik alle drie de kuikens zag zitten en zij deden het niet.
Hoe kan dat nou?

Ik begrijp er steeds minder van.




LazaRus:

Mijn hennen zijn onrustig en ik weet niet hoe dat komt.

Desiree en Laza
Ze zijn allemaal aan het fluisteren met elkaar en het lijkt wel of ze elkaar in de gaten houden.
Dat is helemaal niet goed voor de rust in de tuin, zeker niet nu er ook geruid wordt. Iedereen is daardoor toch al minder in haar (of zijn, in mijn geval) sas, daar moet verder geen narigheid bijkomen.
Ik ga maar eens aan Desiree vragen wat er aan de hand is, zo kan het niet doorgaan en ik ben tenslotte verantwoordelijk voor het welzijn van mijn hennen.



Desiree:

Laza kwam zojuist bij mij om te vragen wat er mis is in de Tok-tuin.

Laza met zijn gehavende kam
na het gevecht met Anne C
Wij hennen waren eigenlijk van plan om hem buiten de problemen te houden, omdat hij nog steeds een beetje last heeft van PTSS na zijn nederlaag tegen Anne C, maar ik begreep dat ik het nu niet meer voor me kon houden.
Onzekerheid is erger dan weten wat er aan de hand is, al is dat nog zo zorgwekkend. Dus ik heb hem op de hoogte gebracht van het kraai-hoor-virus, zoals we het nog steeds noemen hier.
Hij keek heel ernstig en zei dat hij blij was dat ik hem had verteld wat er mis was en dat we dat nooit meer moesten doen, hem ontzien, hoe goed dat ook was bedoeld.
Hij wil een goede haan zijn en dat kan niet als hij buiten de zorgen gehouden werd.

Ma Tok: Hopelijk komt er snel een oplossing voor dit mysterie, deze onrust is funest voor de rust in de tuin. Ik houd u op de hoogte.

1 opmerking:

  1. Hier ligt een taak voor Pa Tok.
    Hij dient daarvoor voor het raam te gaan zitten (of op het balkon) met zicht op de Tok-tuin om overvliegende vogels in de gaten te houden, en zelfs te noteren. Met een flesje wit en iets te happen erbij, zal hij dat best wel een paar uurtjes kunnen.
    Mochten de kleintjes in de tuin echt hennetjes zijn, is het namelijk mogelijk dat één van de vogels uit de buurt voor de lol een haan imiteert. Wij denken hierbij aan ekster, kraai of gaai, waarvan er heel wat in onze buurt rondvliegen. Ook valt nog te denken aan een paar op hol geslagen halsbandparkieten. Heeft pa Tok een goede verrekijker om de belendende daken goed in de gaten te houden?

    BeantwoordenVerwijderen