woensdag 18 oktober 2017

Ma Tok in de slag tegen kriebelbeestjes


Geertrui:

Ma Tok kwam ons "onderstoppen" voor de nacht.
Dat dachten wij tenminste.

al een beetje suffen op de stok
Dus we zaten allemaal nietsvermoedend op onze stokken al een beetje te suffen. Dat veranderde toen ze opeens Desiree van haar plaatsje haalde en op haar schoot nam.
Hiervoor nam Ma Tok plaats op het krukje, dat in ons huis staat. Desiree was niet blij met deze extra aandacht, vooral toen zij begreep wat er stond te gebeuren.
Ma Tok pakte namelijk de spuitbus, die zij eerder op de dag al had klaargezet.
En met die bus begon zij Desiree's kop in te spuiten.
Ze praatte heel rustig en vriendelijk, maar de oude dame
Desiree met haar tonsuurtje
was toch liever op haar stok blijven zitten.
Toen haar hele kuif nat was van het spuitspul zette Ma Tok haar weer terug. Ze zei dat ze hoopte dat die akelige veerluis nou eens op zou hoepelen, zodat Desiree's tonsuurtje weer dicht zou groeien.
Ja, ik had ook al gezien dat ze weer een kale plek midden in haar kuif had.
Het is geen gezicht, maar Desiree klaagde vooral vanwege het gekriebel op haar kop.
Ik kon me dat levendig voorstellen, want ik heb ook een beetje last van kriebelbeestjes. Niet op mijn kop, maar op mijn vleugels en net daaronder.
En ja hoor, waar ik al bang voor
Desiree en Geertrui hebben allebei veerluis
was geweest gebeurde:
Ma Tok pakte mij ook.
Waarom ik niet snel op de achterste stok was gaan zitten? Ik wilde niet gespoten worden, maar dat gekriebel, daar word je ook gek van, dus ik vond het eigenlijk helemaal niet zo erg dat ik ook een behandeling kreeg.
Ik deed natuurlijk net alsof ik het vréselijk vond, ik schreeuwde moord en brand. Dat kon ik rustig doen, ik weet namelijk dat Ma Tok zich daar toch niets van aantrekt, zodat ik even later ook met natte veren op mijn plekje werd teruggezet.
Gelukkig is het niet koud op het ogenblik, dus kouvatten is er niet bij voor Desiree en ondergetekende.
Het valt mij op dat die snertbeestjes altijd de kop opsteken als de rui net voorbij is.
Heel gemeen, dan gaan al onze mooie nieuwe veren kapot.
Zouden nieuwe veren lekkerder smaken dan oude?
Wie het weet mag het zeggen.

2 opmerkingen:

  1. Zijn het altijd de kuifhoenders die de pineut zijn met kriebels of moet de rest ook worden behandeld? Kunnen de kriebelbeestjes soms makkelijker bij de huid tijdens de rui en begint de ellende eigenlijk dan al?
    Waar komen ze steeds vandaan? Er zijn nu geen duiven meer in de tuin toch?
    Wat veel vragen he?
    ?

    BeantwoordenVerwijderen