maandag 23 oktober 2017

Normaal ? (2)


Barbara:

Weet u het nog?
Ik was aan het vertellen dat wij, Babette en ik, onze eitjes altijd buiten in de vrije natuur legden. En dat Ma Tok daar niet altijd even blij mee was. We waren gebleven bij de mededeling van Ma Tok dat zij een oplossing had gevonden voor haar en ons probleem.

Barbara en Babette mogen gewoon naar buiten
Ik was bang dat wij de hele dag binnen zouden moeten blijven totdat wij ons ei hadden gelegd, maar nee, de volgende morgen zette Ma Tok de deur gewoon open en ze hield Babette en mij ook niet tegen toen we de tuin in liepen.
Ze ging wel met de legnesten aan de gang. Ze maakte ze helemaal schoon en er kwam nieuwe bodembedekking in, ook een beetje tabakstelen, tegen de luizen.
Wat ze verder deed heb ik niet meteen gezien, omdat ik lekker in de tuin aan het scharrelen was. Dat zag ik pas toen ik weer
de schone legnesten met in elk een eitje
binnen kwam om even wat uit de voerbak te snavelen.
In elk legnest lag een eitje!
Hoe was dat nu mogelijk?
Drie eitjes in zo'n korte tijd?
Ik ging weer naar buiten om aan de anderen te vragen wie er een eitje in zo'n schoon nest had neergelegd.
En wat bleek?
Niemand had nog een ei gelegd deze dag.
Maar waar kwamen die mooie eitjes in de legnesten dan vandaan?
Ik vroeg het aan Desiree, omdat zij de oudste en de wijste is.
"Dat zijn kalk-eitjes," zei Desiree. "Ma Tok legt die in onze
Babette: gaat zij ook in een legnest haar eitje leggen?
nesten om ons duidelijk te maken dat wij dáár onze echte eieren moeten leggen."
Toen ik dat wist ging ik in zo'n legnest zitten om te kijken hoe dat voelde.
En ik moet toegeven: het voelde lekker veilig en beschut en zacht genoeg om een ei veilig te laten landen, om het zo maar te zeggen.
Dat was de eerste keer dat ik binnen een eitje heb gelegd en het viel me niks tegen.
Ik heb het ook aan Babette verteld. Zij zou het ook gaan uitproberen, zei ze.
Ik ben weer wat wijzer geworden en Ma Tok hoeft niet meer zo te zoeken als ze eitjes komt verzamelen.


Ik weet niet of dit "normaal" is voor kippen, maar ik persoonlijk ben er erg blij mee.
Alweer zo'n "win-win", zoals ze dat noemen tegenwoordig.

2 opmerkingen: