maandag 30 april 2018

Tussentijds bericht


Pippa:

Ik begrijp niet dat het dit jaar zolang duurde voordat ik broeds werd, maar nu is het gelukkig toch weer gebeurd. En omdat Babette op zes eitjes zat heb ik er van Ma Tok ook een paar gekregen. Babette heeft die eitjes al een hele tijd warm gehouden, dus ik hoef nu niet zo lang te zitten voordat er kuikens komen, dat is mooi meegenomen. 
Van de zes eitjes van Babette waren er twee niet bevrucht, die heeft Ma Tok weggedaan. Wij hebben nu elk nog twee eieren, dus kans op twee kuikens per hen. 
Het gekke is dat er nu plotseling veel meer kippen broeds lijken te zijn. Floortje, Wiske en Odette zitten ook telkens op een legnest. En als er iemand anders een ei wil leggen is het een gekakel van jewelste, want niemand wil haar plekje afstaan. 
Ik hoor dat allemaal aan vanuit mijn veilige broedhokje.


Babette:

Ik zit nog steeds op mijn eitjes, al zijn het er nu wel veel minder dan in het begin. 
Ik weet niet waarom Ma Tok telkens mijn eitjes onder mij vandaan haalt; de eerste keer zei ze dat ze moest kijken of er een kuikentje in elk ei aan het groeien was. Toen kreeg ik ze alle zes weer terug. Maar de volgende keer haalde ze ze weer weg en toen kreeg ik er maar twee terug. Er waren twee eieren waar niets in groeide, zei Ma Tok en de andere twee had ze aan Pippa gegeven, die nu ook zit te broeden. 
Ik vind het eigenlijk niet helemaal eerlijk, ik heb die eitjes al twee weken warm gehouden en nu hoeft Pippa maar één week te broeden voordat er kuikens uitkomen. Maar aan de andere kant is twee kuikens opvoeden veel gemakkelijker dan vier van die ondeugden om je heen te hebben, dus misschien is het bij nader inzien wel prima zo.

1 opmerking:

  1. Erg verstandig van Ma Tok om de eitjes te verdelen! Vooral als de kans erin zit dat de dames allemaal zo nodig moeten broeden, dan is twee per hen meer dan voldoende! En stel dat het merendeel haantjes blijken te zijn? Het worden weer spannende tijden voor de Tok-bende!

    BeantwoordenVerwijderen