vrijdag 13 juli 2018

Vier rare meiden

Ma Tok: Hebt u het vorige (extra) verhaaltje gelezen over Gerrit? 
Het staat onder dit verhaal.


Wiske:

Ik heb mijn dochter Floortje tot de orde geroepen, maar het heeft niet veel uitgehaald.
Weet u waarom dat nodig was?
Zij doet raar. En ze doet dat niet alleen, nee, ze heeft drie medestandsters.
Wat ze dan doen, dat viertal?
Ik zal het vertellen, maar eigenlijk schaam ik mij dat ik de moeder ben van één van die rare hennen.

het gekke viertal
Al een hele poos zit mijn Floortje met Dirkje, Xara en Nadine samen in één legnest.
Nee, natuurlijk past dat niet.
Ze zitten en liggen dan ook bovenop elkaar en er is er altijd eentje de klos, die ligt half in het ei-opvangbakje, dat vooraan het legnest zit.
Ma Tok haalt ze elke morgen alle vier uit het nest en zet ze zonder pardon in de tuin. Ze maken dan een kabaal alsof ze alle vier broeds zijn en van hun broedeieren worden gehaald. Meestal ligt er helemaal geen ei in het nest, maar dat weerhoudt hen er niet van om driftig te blijven "broeden" op elkaar.
Ma Tok dacht eerst dat ze echt
het viertal is "uitgezet" door Ma Tok
en neemt even snel een zandbad
broeds waren en ze zette hen op een paar kalkeitjes in een broedhokje. Maar net als de vorige keer was dat absoluut niet naar de zin van de meiden, ze schreeuwden moord en brand.
En zodra ze weer los in de tuin mochten lopen stoven ze naar het legnest om daar weer een torentje te bouwen met elkaar. Ma Tok deed daarop de hordeur van ons huis dicht, zodat wij alleen maar via de buitentrap naar binnen konden. Ze dacht dat dat zou helpen. Maar toen ze later kwam kijken zag ze dat iedereen lekker buiten liep, behalve het viertal, dat de weg via het luikje gevonden had en weer op een stapeltje in het legnest lag.
Ik heb raad gevraagd aan Laza, maar hij zei dat broeden een hennenzaak is en daar bemoeit
Geertrui: "Elke kip die langer in een legnest blijft
dan noodzakelijk voor het leggen van een ei is gek"
hij zich niet mee.
Geertrui, die nu de oudste is, zei dat elke kip, die langer in een legnest blijft dan om er een eitje te leggen, gek is.
Nee, de wijsheid van Desiree is niet op haar overgegaan toen die wijze oude dame ging hemelen. Ik heb ten einde raad een familievergadering bijeengeroepen.
De vier rare meiden kwamen niet, natuurlijk, maar dat was deze keer ook de bedoeling.
Ik vroeg of iemand raad wist, zodat we een einde zouden kunnen maken aan deze ongezonde en beschamende situatie.
Het bleef een hele tijd stil.
ongelukkige Daantje
Toen vroeg Daantje of zij wat mocht toevoegen aan mijn oproep.
"Natuurlijk, Daan," zei ik.
"Ik vind err helemaal niks meerr aan in de Tok-têun," zei ze bedroefd. "Ik kan mûh net zo goed ophangûh."
Daar schrok iedereen van.
We hadden er niet aan gedacht dat Dirkje ook bij het vierhenschap hoorde en dat zij haar beste vriendin Daantje in de steek had gelaten voor drie andere hennen.
En nu bleek Daantje suicidaal!

Omdat de situatie dusdanig ernstig bleek te zijn en we er zelf niet uitkwamen besloten we de hulp van LazaRus in te roepen. Het ging immers niet meer alleen over broeden. Laza krabde zich achter zijn kam en beloofde dat hij erover na zou denken.

Laza
Daantje
Even later zagen wij hem naar Daantje toegaan. Hij kakelde een hele tijd met haar en aan het einde van het gesprek sloeg hij zelfs een vleugel om Daan heen.
Daarna liep hij het Tok-huis in.
Wat hij daar heeft gekakeld tegen het rare viertal weet ik niet, maar ze kwamen allemaal met rode kammetjes naar buiten. En nu is het over met hun vreemde gedrag. Ze scharrelen weer gewoon door de tuin.

Daantje stoof op Dirkje af en ze namen samen een uitgebreid zandbad, waarbij ik ze hoorde schateren van het lachen.

Pffft, dat is opgelost.
Wat hebben we toch een goede haan hier in de Tok-tuin.

3 opmerkingen:

  1. Wat een gedoe, en dat met die hitte!
    Staat er al een bak met ijsklontjes klaar? Voor als het onverhoopt weer mis gaat met die dames?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maak u geen zorgen, mevrouw Katblad, ik geloof dat LazaRus' preek goed heeft geholpen. Ze zitten sindsdien niet meer te "broeden."

      Verwijderen