maandag 11 september 2017

Een moeder en dochter ding


Desiree:

Ik heb een hartig woordje met Annette gesproken.
Zij is mijn broeddochter en als zodanig heb ik nog wel een beetje gezag over haar.

Annette als kuiken
Ik dacht eerst dat ze niet naar me luisterde, zoals ze daar zat met haar blik op oneindig en haar verstand op nul. Maar later bleek dat ze mij toch wel had gehoord. Begrijpt u niet waar dit over gaat?
Dan hebt u vast een paar verhaaltjes niet gelezen.
Doet u dat dan eerst maar even, dan hoef ik niet alles weer helemaal uit te leggen.
Vooral wat er staat onder "Broeds aan het einde van de zomer", als u dat leest weet u wat ik bedoel.
Juist ja, Annette was broeds, terwijl het al september was geworden.
En dat kan dus niet, omdat het dan al te laat in het jaar is. Annette bleef eerst nog een
Desiree in gesprek met Annette
poosje op haar nest zitten, maar toen kwam ze toch aarzelend naar buiten gelopen.
Ze knipperde tegen het zonlicht omdat ze zolang binnen had gezeten.
En toen kwam ze naar mij toe.
Ze vertelde dat ze plotseling zo'n aandrang had gevoeld om op eitjes te gaan zitten om ze goed warm te houden en dat ze, toen ze daar eenmaal mee begonnen was, niet meer kon stoppen.
Tja, zo gaat dat als je broeds wordt.
"Ma Tok heeft tegen mij gezegd dat ik het in het voorjaar mag
Annette vertelt aan Barbara en Babette dat ze
volgend jaar een nieuw ras mag uitbroeden
proberen," zei Annette, "maar dat duurt nog zo lang!" "Welnee," zei ik, "voor je het weet is het zover en dan kun je je hart ophalen.
Ik heb gehoord dat Ma Tok bevruchte eitjes gaat halen bij een fokker of bij Hogendoorn, dus dan kun je misschien een nieuw ras uitbroeden."
Dat vond Annette gelukkig erg fijn, ze ging het meteen aan Barbara en Babette vertellen.
En toen ook aan Floortje, maar die begreep er niets van. "Broeden?" vroeg zij, "moet je dan een hele tijd stil op een nest blijven zitten? Ik denk niet dat ik daar ooit zin in krijg. Stel je voor! Ik scharrel liever door de tuin, dat vind ik veel te lekker." "Woorden naar mijn hart!" kakelde Geertrui, die de laatste zin net opving toen ze langsliep.
Geertrui gaat nooit broeden
"Laat de anderen maar broeden, mij niet gezien! Ik heb het nog nooit gedaan en ik ga het nooit doen ook!"
Ja, dat wisten we al van Geertrui, die is meer voor het plezier uit het ei gekropen.

Of ik het nog een keer ga doen vraagt u?
Ik denk dat ik er nu te oud voor ben, ik ben nu al veertien jaar, in het voorjaar dus vijftien, als ik dat nog mag beleven.
Je bent dan zo'n oude moeder, hè, dat is voor je kuikens niet leuk.
Nee, ik zie wel wat voor nieuwe rassen Ma Tok bij de familie wil introduceren, dat vind ik spannend genoeg.

4 opmerkingen:

  1. Goed zo, Annette, goed oefenen. Jij wordt vast een prima moeder, volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel leuke rassen als bevruchte eieren graag! Beetje meer variatie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En Geertrui wordt toch gewoon weer stieftante of pleegoma? Hoeft ze niet voor te oefenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Partij voor de Dieren (PvdD)12 september 2017 om 22:24

    Het zou een relevant idee zijn als mevrouw Bladkat zich kandidaat stelt voor de Leidsche poesen- en kippenpartij (PvdD) in Leiden voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018.

    BeantwoordenVerwijderen