woensdag 5 april 2017

Over broeden en hokjes


Odette:

Ik weet niet wat er de laatste tijd over mij komt.

Odette: broeds?
Ik heb telkens de neiging om in een legnest te gaan zitten, of in de bodembedekking van ons plateau, ook als ik helemaal geen eitje moet leggen. Ik zit dan op het kalkeitje, dat in elk legnest ligt en dat eitje wil ik warm houden. Als ik erover nadenk weet ik dat dat onzin is. Wie gaat er nou een nep-ei warm houden? Dan ben je toch van lotje getikt! Zou ik broeds aan het worden zijn?
Dan gaat het straks druk worden, dan kan Ma Tok nog wel een paar van die rare nieuwe hokjes bijbestellen.
Pippa is niet broeds meer, zij zit
Pippa en Wiske na hun kakeltje samen over broeden
niet meer op eitjes. Maar dat kan bij haar zomaar veranderen.
Zij is elke zomer aan het broeden, het liefste twee keer. Wiske gaat vooral 's avonds in een legnest zitten. Pippa heeft met haar gekakeld en ik zag ze naar elkaar knipogen. Wat dat betekent weet ik niet, ik ga het straks aan Pippa vragen.
Maar als Pippa, Wiske en ik tegelijk willen broeden moet er in elk geval nog een hokje bijkomen.
O ja, Pippa had nog niet verteld wat voor hok dat nieuwe
het nieuwe broedhokje
broedhokje eigenlijk is. U ziet hiernaast een foto van het ding. Nu moet u het wel kunnen raden. Het heet een "dogvilla".
Om te gillen, toch?
Wij hebben ons allemaal een kammetje gelachen hier in de Tok-tuin.
Broeden in een hondenhok!
Het ziet er erg comfortabel uit en Ma Tok zegt dat er niet snel luizen in zullen komen, omdat het van kunststof is.
Er zit wel goede ventilatie in, anders wordt het vochtig binnen. Wij, hennen, worden lekker warm als we broeden en dat zou voor problemen kunnen zorgen
twee broedhokjes naast elkaar
als er geen goede luchtdoorstroming zou zijn.
Er komt ook nog een deur voor, die moet dan dicht als het regent, anders wordt het interieur nat en dat is niet de bedoeling.
Ma Tok heeft even een voorlopige deur gefabriceerd, het ziet er niet uit, maar zo blijft alles lekker droog binnen.
Ik ben erg benieuwd met hoeveel hennen we hier straks zitten te broeden. En helemaal hoeveel kuikens dat gaat opleveren. Straks komt het hele Tok-huis vol te zitten met onze nieuwe kleintjes, wat zou dat gezellig zijn.
Hè, ik geloof dat ik steeds broedser wordt, misschien ben ik wel de eerste van de Tok-familie die op eitjes gaat zitten.
Maar dan moet eerst het net over de tuin gespannen zijn, daarover gaat het volgende verhaaltje, denk ik.

5 opmerkingen:

  1. Prachtig hok! Zet 'm op Odette! Je kan het!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De eier leg toksels krijgen i.i.g. geen hondenleven dat staat vast.
    Mooi van Ma Tok die roze vlag als loyaliteit met de homo beweging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die lap is bedoeld ter afscherming van het broedende kipje, zodat ze in trance kan raken, de zogenaamde "broedroes".

      Verwijderen
  3. Prachtig hokje, maar zitten er ook ramen in? Als Odette zit te broeden, moet ze toch een beetje contact kunnen houden met de rest?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wies van der Plas6 april 2017 om 22:22

      Ik denk aan dakramen, zodat er ook goddelijk licht van boven komt.

      Verwijderen