vrijdag 30 juni 2017

Floortje's visie op de Tok-tuin


Floortje:

Ik zit nu nog veilig bij mama Wiske in ons mooie hok.
Ik eet heel veel, want ik wil graag gauw groot worden.
Dan mag ik ook los in de tuin lopen, net zoals alle andere kuikens van de familie Tok.

3 C- haantjes
Wat zijn die al groot!
Sommige zijn al bijna net zo groot als de volwassenen.
Ik hoorde ma Tok pas tegen pa Tok zeggen dat ze al zo groot waren als een halve kip. Dat vond ik een rare uitspraak, wat heb je nu aan een halve kip?
De haantjes van Odette, de C's dus, zijn erg druk aan het proef-kraaien. Dat is echt geen gehoor, het lijken wel kapotte fluitketels. En ze oefenen ook hoe ze het beste kunnen vechten met andere haantjes. Dat is een leuk gezicht, dan zetten ze allebei hun borst vooruit en dan gaan ze tegen elkaar op springen.
Ik hoop dat ik een hennetje ben, dan mag ik vast wel gewoon hier blijven wonen, bij mama Wiske en oma Maria en alle anderen.
Laza en Barbara
Zou ik dan ook in dat mooie grote huis mogen slapen?
Mama heeft daar al een hele poos gewoond, ze zegt dat het er heerlijk ruim is, dat er altijd voldoende eten en drinken is en dat je er heerlijk op één van de twee stokken kunt slapen.
Ik weet nog niet hoe dat moet, slapen op een stok, maar mama heeft gezegd dat ik dat meteen zal kunnen als ik erop ga zitten. Dat was bij haar ook zo.
Ik ben benieuwd, het lijkt mij best spannend met al die grote hennen en dan ook met de baas, LazaRus, erbij.
Laza heb ik al zien lopen door de tuin. Hij is heel mooi, met een prachtige grote rode kam en een
een proef-kraaiend haantje
fraaie staart met lange gebogen veren.
Hij kan erg goed kraaien, daarbij vergeleken zijn de oefeningen van de C's nog helemaal niets.
Bij de D's van Pippa zitten ook een paar jongens, maar die houden zich een beetje gedeisd omdat de C's groter en sterker zijn. En ook omdat Pippa de hele tijd bij hen blijft, zij houdt ze aardig onder de duim.

Laza kraait om de kleine haantjes een voorbeeld te geven
2 C- kuikens
Odette bemoeit zich totaal niet meer met haar kuikens.
Ik hoop dat Wiske meer op Pippa lijkt, ik zou het best een beetje eng vinden zo helemaal alleen in die grote tuin met al die grote kippen en kuikens.
Maar dat komt misschien ook omdat ik geen broertjes of zusjes heb, zoals de anderen.
Mama Wiske zorgt erg goed voor mij, als we gaan slapen neemt zij me mee naar een lekker beschut plekje in het hok, zodat we helemaal veilig zitten.
Nu het niet meer zo heel erg warm is slaap ik ook weer in haar dons, lekker warm en gezellig voelt dat. Toen het ook in de nacht heet bleef mocht ik van mama naast haar slapen.

hier ziet u Floortje op de etensbak balanceren
Maar nu ga ik even kijken, want ik word geroepen.
Ma Tok heeft weer van die heerlijke meelwormpjes voor ons gestrooid in het hok.
Mmmmm, dat wordt weer smullen!

3 opmerkingen:

  1. Vraag aan Ma Tok:
    Worden er altijd meer haantjes dan hennetjes geboren? Gemiddeld gesproken dan? Of verschilt dat per ras? Heeft u de statistieken van de Tok-familie wat dat betreft een beetje bijgehouden, MT?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij reptielen is de uitbroedtemperatuur bepalend voor het geslacht.
    Maar dit terzijde.

    BeantwoordenVerwijderen