vrijdag 12 juli 2019

Ver in het oosten



Odette:

Er is weer bericht gekomen uit het verre oosten.

het gele waaiertje met haar zus bij mevrouw Angelique
U zult wel vragen: "Welk verre oosten is het deze keer?" want er zijn inmiddels zoveel kippen ten oosten van ons, dat alleen het "verre oosten" niet meer genoeg is. Zo hebben we het oosten van mevrouw Angelique, u weet wel, van het "gele waaiertje" dat nu niet geel meer is en ook geen waaiertje, en dan hebben we ook nog het oosten van mevrouw Ali.
Over de plaats genaamd Barneveld, die ook ten oosten van de Tok-tuin ligt, hebben we het maar helemaal niet, dan wordt het allemaal veel te ingewikkeld. Bovendien wonen daar zóveel kippen dat ma Tok er niet aan kan beginnen ook nog eens
de kuikens bij mevrouw Ali
te gaan schrijven over al die soortgenoten van ons.
Daar zou ze dan een dagtaak aan hebben, of misschien wel een dag- en nachttaak.

Wel, het gaat hier over het verre oosten van mevrouw Ali.
Weet u nog dat zij de vier zijdehoenkuikens van haar haan en kip van de kinderboerderij had gekregen? Ze vertelde ma Tok dat het uitstekend gaat met de kleintjes, ze groeien goed en ze zijn allemaal blij.
Of al bekend is hoeveel hennen en hoeveel hanen er zijn? Mevrouw Ali denkt dat er in elk geval twee hennetjes zijn, één kuiken (het zwarte beestje) verdenkt ze ervan haan te gaan worden en van nummer vier weet ze het nog helemaal niet.
Dus eigenlijk weten we nog niets, zou ik zeggen.
De kleuren kunnen ook nog veranderen. Er is er één bij die sprekend op de
moederkip bij de geitjes van de kinderboerderij
moeder begint te lijken, dat wil zeggen
grijs met wit.
Zou mevrouw Ali daarom denken dat dat wel een hennetje zal zijn?
Als dat zo is wil ik haar waarschuwen. Uiterlijk bedriegt vaak, ook bij kippen en hanen.
Mevrouw Ali heeft gelukkig ook foto's gestuurd van de ukkies, zodat we allemaal kunnen zien dat ze hard groeien en al halve kipjes beginnen te worden.
Wat zegt u? Halve kippen haal je bij de poelier of bij de snackbar?
Dat vind ik een vreselijk onkiese opmerking van u.
Hoe kunt u zoiets zeggen in een verhaaltje over prachtige levende kippen?
Ik bedoelde natuurlijk dat de kuikens al de helft van de grootte van een volwassen hen hebben bereikt. Dat begreep u best, u maakt mij niets wijs. Ik ben zwaar in u teleurgesteld, dat zult
de al groot geworden kuikens
u begrijpen.

Maar nu weer over de kipjes van mevrouw Ali.
Een naam hebben ze nog niet, ik denk dat mevrouw Ali wacht tot ze zeker weet of het om hennen of hanen gaat.
Eventuele haantjes kunnen toch niet bij haar blijven wonen in die woonwijk, die moeten dan terug naar de kinderboerderij om hun vader en moeder te gaan vermaken.

Als mevrouw Ali ma Tok op de hoogte houdt vertelt één van ons u later wel hoe dit afloopt.

1 opmerking:

  1. Wat een mooie kipjes! (Of haantjes natuurlijk). Ik zou er jaloers op worden, maar ik ben blij dat het zo goed met ze gaat. Veel plezier ermee, mevrouw Ali!

    BeantwoordenVerwijderen