vrijdag 19 mei 2023

Een blij weerzien


Xara:

Ik ben helemaal blij en gelukkig.
En dat heeft twee redenen. 

schoon Tok-huis
De eerste is dat ons Tok-huis helemaal schoongemaakt is. 
Dat is altijd heel fijn, alles ruikt dan weer zo fris en er liggen nergens poepjes meer. Onze drinkbakken zijn ook opgepoetst en dan smaakt het water extra lekker. 
De tweede reden is dat ik mevrouw Wies weer heb gezien. 
Zij kwam samen met ma Tok ons huis uitmesten, zoals ze dat noemen. Ik heb een hele poos bij haar gewoond, dus ik ken haar nog goed. En zij mij ook. 
Ze kwam meteen naar me toe om te kijken hoe het met me ging. 
Nou, u begrijpt dat het toen uitstekend met mij ging. 
Samen met ma Tok ging ze hard aan het werk. 
het herrie monster
Ze gebruikte ook de stofzuiger die zo vreselijk veel lawaai maakt. Gelukkig was ze daar snel mee klaar, want wat een herrie was het in de tuin! 
Ma Tok maakte onze stokken en de mestplanken schoon en ook de drinkbakken kregen een sopbeurtje. Mevrouw Wies gaf ons een lekker dikke laag schone bodembedekking op het plateau en ma Tok vulde de etensbak bij en toen vertrokken ze samen het mensenhuis in. 
Die avond gingen we extra vroeg op stok, gewoon om te genieten van ons schone huis. 
Xena en Xandra hadden ook schone bodembedekking gekregen in Soestdijk en hun drinkbak was ook opgepoetst. Xandra, die nog steeds broeds is, werd door ma Tok
Xandra kijkt verontwaardigd

voorzichtig opgetild en in de tuin gezet, waarop ze haar ongenoegen over deze behandeling duidelijk liet horen. Maar toen ze even later weer in het schone hok zat was ze toch wel tevreden. 
Het Loo is niet schoongemaakt, dat was niet nodig vond ma Tok en ik geef haar daarin gelijk. Wij komen er alleen om nu en dan een eitje te leggen en de lessen van professor Odette te volgen, maar daar wordt het hok niet vies van. 
Ma Tok had al een hele tijd niet in het Loo gekeken omdat ze daarvoor door de modder moest lopen, maar nu het een paar dagen droog was geweest vond ze dat toch weer eens tijd worden. 
En wat ze toen zag: ze geloofde haar ogen niet. 
2 van deze eierdozen vol gingen naar de Hoftuin
Er lagen wel twintig eitjes in het Loo! Tja, tijdens de lessen wordt er best vaak een eitje gelegd, wij zitten dan stil te luisteren naar onze professor filosofie en als je stil zit komt er vaak zomaar een eitje. 
Ma Tok nam ze allemaal mee en ging ze uitdelen in de Hoftuin, die achter onze tuin ligt. De mensen die daar wonen lusten onze producten graag heb ik gehoord en ik gun ze van harte een lekkere maaltijd. 
Zo is iedereen weer tevreden.

1 opmerking:

  1. Heerlijk om het hok schoon te maken en je weer te zien, Xara! Wat heb je toch een fijne tuin om in te wonen!

    BeantwoordenVerwijderen