vrijdag 26 mei 2023

Joechei, 't is in de meie!


Quinoa:

Het is duidelijk dat het nu echt lente is. 

Xandra is broeds
Het weer is heerlijk warm en zonnig en er zijn weer heel wat kipjes broeds in de Tok-tuin. 
"Kipjes" zeg ik, maar Xandra is natuurlijk gewoon een enorme kip en geen kipje. Zij is ook nog steeds broeds, al zet ma Tok haar elke dag in de tuin. 
In het Tok-huis zitten er ook een paar die niet naar buiten willen als de deur open gaat in de morgen. Wie dat zijn? Trui, Babette, Lisa en... ik. Ja, ik ben ook broeds, ik wil heel graag eitjes uitbroeden, maar ma Tok heeft gezegd dat zij dit jaar eigenlijk geen kuikens wil. Ze vindt de tuin vol genoeg en de tsaar heeft zijn vleugels ook vol met ons. Ik blijf toch een beetje hoop houden
Quinoa als kuiken

omdat ze "eigenlijk" zei, dat betekent dat het misschien toch wel mag als wij volhouden. Ik kakel deze gedachte niet door aan de anderen, want als zij allemaal opgeven en ik alleen broeds blijf heb ik de meeste kans dat ma Tok zegt: "Nou, vooruit dan maar, één hen met kuikens mag wel." 
Als ze nu maar niet naar Hoogendoorn gaat, want als ze alleen gaat weet ik al wat er gaat gebeuren. En dan is mijn kans weer verkeken. Ik hoorde haar pas zeggen dat onze voerton al weer aardig leeg begint te raken, dus ik houd mijn hart vast. 
De niet-broedsen onder ons zijn flink aan de leg, ma Tok loopt iedere dag met zeker zes eitjes het mensenhuis in, soms zijn het er nog meer, maar ik ben niet zo goed in tellen dus na zes houdt het voor mij
Babette is ook broeds

wel een beetje op. Ze geeft nog steeds eieren weg aan buren en familie, want in haar eentje kan ze niet tegen ons op eten, zoals ze pas zei. Ze prijst ons elke dag en ze bedankt ons ook steeds als ze weer een ei vindt. 
Of ze allemaal bevrucht zijn? 
Nee, dat denk ik niet, de tsaar is wel goed bezig maar zoveel hennen kan hij niet allemaal treden. 
En ik zag hem pas bovenop Xena zitten, nou, ik weet wel dat die bevruchting niet raak was om het zo maar te noemen, Nikolaas zat bovenop haar rug en ik weet er nog wel zoveel van om er zeker van te zijn dat dat niet gelukt is. 
Hij doet zijn best, maar voor zo'n krielhaantje is het niet echt mogelijk een grote Brahma hen te treden, al doet hij nog zo zijn best. 

broedeitjes

Als ik zou mogen broeden moet ma
Tok maar bevruchte eitjes halen ergens, dan weten we tenminste dat er zeker een paar zijn waar een kuiken uit gaat komen. 
Misschien moet ze dan toch maar naar Hoogendoorn. 
Voor eitjes dan, hè?

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie kuikens zouden daar niet van komen: van Quinoa en tsaar Nicolaas. Misschien moet je wat meer je best doen, Quinoa!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geef de Tsaar een krukje!

    BeantwoordenVerwijderen