vrijdag 31 mei 2024

Verbouwing in de Tok-tuin


Xena:

Ik ben weer eieren aan het leggen. 

Xena bij de kleintjes in het Tok-huis
Ma Tok prees mij uitbundig toen zij mijn eerste ei sinds lange tijd onder Quinoa vandaan haalde. 
Ik moet zeggen dat ik zelf ook een beetje verbaasd was dat er weer een ei kwam; dat betekent dat het leven doorgaat, ook al is Xandra er niet meer. 
Ik ben nu helemaal gewend aan het slapen bij de kleintjes in het Tok-huis, het lijkt net alsof het nooit anders is geweest, behalve als ik vlakbij Soestdijk loop, dan denk ik er nog aan dat ik vroeger daar sliep met mijn beste vriendin. 

Ma Tok is trouwens bezig geweest in Soestdijk, ze had het nachthok al helemaal schoongemaakt, maar nu
Soestdijk is helemaal klaar, maar waarvoor?

ging ze ook de grote oude ren ervoor zetten. Dat kostte heel wat moeite, eerst moest het water van het plastic afgeschept worden. Dat plastic is de geïmproviseerde dakbedekking van de ren, ma Tok heeft dat een hele poos geleden over de ren gespannen om te verhinderen dat alles daarin nat wordt als het regent. Omdat het plastic plat ligt blijft er altijd water op staan. Dat is niet erg, maar om het hele geval te verslepen moet het water eraf, anders is de ren veel te zwaar voor ma Tok. Eigenlijk wil ze een nieuwe ren met een goed dak hebben, zei ma Tok tegen mij, maar dat kost nogal wat geld en met deze oplossing gaat het ook nog wel even. 
de ren op zijn oude plek

Wij vinden het niet erg dat het er niet zo mooi uitziet, als het maar droog is zijn we tevreden. We schuilen altijd in de ren als het regent, dus toen er weer eens een flinke bui naar beneden kwam renden we naar de ren, maar die stond niet meer op zijn oude plek. Gelukkig vonden we hem snel voor Soestdijk, zodat we toch nog droog konden zitten. 
de tsaar wil weten waarom de ren is verplaatst
De tsaar kakelde of iemand wist waarom de ren was verplaatst, maar dat was bij geen van ons bekend. We zouden moeten afwachten wat er verder zou gaan gebeuren. 

De volgende dag ging ma Tok een etensbak vullen met voer uit de grote ton in het Tok-huis. Die volle bak werd in het nachthok van Soestdijk gezet. In de ren kwam een drinkbak met fris water te staan en toen deed ma Tok alle deuren van het paleis dicht, ook de deur van de ren. 
Ze glimlachte de hele tijd. 

Xena bewaart haar geheimpje goed
Wij begrepen niet waarom ze zo blij keek, tot ik me herinnerde wat zij
een poos geleden tegen mij had gezegd. 
Omdat het een geheimpje was kakelde ik het niet door aan de andere kippen, ik hield mijn snavel stijf dicht. 
Ik keek naar ma Tok en toen zij naar mij knipoogde begreep ik dat het er nu van komen ging, wat zij had beloofd. 
Wat dat is? 
Dat vertel ik u niet, dat leest en ziet u volgende week wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten