vrijdag 17 maart 2017

Anne C's kwekerij


Anne C:

Vond u het een eng verhaal, dat van die muizenhapjes?

Annette deelt haar hapje met mama Desiree
Ik heb er niet eens eentje geproefd, ik heb de dames laten voorgaan, zoals dat hoort.
Mijn broedzusje Annette heeft haar lekkers gedeeld met onze broedmoeder, Desiree.
Dat was erg aardig van haar. Desiree is niet meer zo snel ter poot, dus zij had zelf geen kaal piepertje gescoord. Verder had vrijwel iedereen er één, kunt u nagaan hoeveel het er waren.
Die muizen kunnen er wat van. Een fijne bijkomstigheid is dat Ma Tok na onze smulpartij nog maar sporadisch een muisje ziet in ons huis. Vanochtend was er zelfs niet ééntje te bekennen.
Dus óf ze zijn uit zichzelf al verhuisd, óf ze houden zich schuil in hun holletjes achter de muur of onder de grond.
Amerikaanse muizenval
Als ze er nog wel zijn, maar niet meer tevoorschijn durven te komen heeft Ma Tok er niet zoveel problemen mee dat ze hier wonen, maar zij denkt dat ze dan in de loop van de tijd wel weer brutaler zullen worden.
Dus de Amerikaanse muizenval blijft in bestelling.


Door dit hele gedoe heb ik een idee gekregen:
Ik wil wormen gaan kweken.
Zou dat kunnen?
Die beesten zijn zó lekker, daar slik je gewoon je tong bij in.
Ik zal er eens over praten met
regenworm
mama Desiree, die is zo oud en
wijs, als iemand weet of dat tot de mogelijkheden behoort is zij het wel.
Wormen leven in de grond, en grond is er voldoende in de Tok-tuin. Wormen zijn er ook wel, maar hoe zou ik er voor kunnen zorgen dat er heel veel van die heerlijkheden komen?
Heeft iemand van u, lezers, een idee? Zeg het dan snel tegen Ma Tok, alstublieft, dan geeft zij het wel weer door aan mij.
Ik denk dat ik met mijn kwekerij hoog in aanzien zal komen te staan bij de hennen, ik kan ze dan immers elke dag allemaal een lekker hapje voeren.
En het allerliefste hennetje krijgt er misschien wel twee!
Wie dat is? Dat weet ik nog niet, ik twijfel nog tussen Barbara en Babette.

8 opmerkingen:

  1. Een composthoopje aanleggen. Daar kunt u uw groenteafval kwijt.
    Eventueel aanvullen met plantaardige konijnenvoerkorrels.
    Kweekporties borstelwormen zijn te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tjonge, dat is een snelle reactie! Dank u wel, meneer Hendrik-Jan.
      Ik zet het meteen op mijn verlanglijstje.

      Verwijderen
  2. Ma Tok, ik heb 2 linken doorgestuurd van pinterest. Daar staat hoe je wormen kunt kweken. Weliswaar in het Engels, maar dat moet geen probleem zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het al gezien: Anne C wil wormen gaan kweken en Ma Tok moet er het werk voor doen. Dat gaat hem niet worden. Anne C zal andere charmes moeten aanspreken om hennetjes voor zich te winnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Levende wormen zijn gewoon als levend voer verkrijgbaar in de handel.
    Vroeger kon je bij de hengelsportwinkel bijvoorbeeld je pieren kopen.
    Vooral als je op baars etc. vist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Hoogendoorn halen wij regelmatig een voorraadje levende meelwormpjes, die worden zéér gewaardeerd door de familie Tok.
      En natuurlijk hebben wij ook gevriesdroogde meelwormpjes in potten in de schuur staan. Maar de levende genieten toch duidelijk de voorkeur.

      Verwijderen
    2. U kunt zelf ook gezonde meeltorlarfwormpies kweken.
      http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten-recepten/zelf-thuis-meelwormen-kweken/

      Verwijderen
  5. Misschien is dit een idee, nestmuisjes voor de vederbeesten in de Toktuin:

    http://www.ter.nl/webwinkel/knaagdieren-muizenmuis-baby-stuk-diepvries-p-357.html?osCsid=lmt063qcgubf1ehgp23i9kch51

    BeantwoordenVerwijderen