vrijdag 1 maart 2019

Kraaiwedstrijd



LazaRus:

Ik heb iets belangrijks te vertellen.
Het stond in de krant, die pa en ma Tok lezen.

LazaRus kraait nog prima
Er is een toernooi geweest waar hanen de hoofdrol in speelden.
De strijdende hanen moesten kraaien, niet vechten, dat mag hier in Nederland gelukkig niet.
Of ik ook heb meegedaan?
Nee, daar begin ik niet meer aan op mijn leeftijd. Want waar ging het om? Wie het hardste kon kraaien, denkt u? Dat dacht ik eerst ook, maar het volume van de kraai telt niet, dat is niet belangrijk. Nee, het gaat om de hoeveelheid van het "Kukelekuuu!" roepen. Hoe ze dat berekenen? Wel, er komen een heleboel mensen met hun haan opdraven in een grote hal. Natuurlijk zitten ze allemaal in een hokje (de hanen, niet de mensen) en iedereen kijkt nieuwsgierig naar
een kraaiende haan (foto internet)
de dieren van de ander.
Als de wedstrijd begint mag elke haan een kwartier lang zijn best doen. De haan die het vaakst gekraaid heeft, is de winnaar.
Hoe vaak kraait zo'n kampioen, denkt u? De man, die het verhaal in de krant vertelde, zei dat hij een keer kampioen was geworden met een haan, die vierenvijftig keer had gekraaid. En dat in één kwartier! Je zou toch schor worden, ik krijg al pijn in mijn snavel als ik daaraan denk. Nu ben ik natuurlijk ook niet van een ras dat veel kraait, nee, ma Tok heeft mij speciaal uitgezocht op mijn zo weinig mogelijk en ook niet
nog een kraaier (foto internet)
zo luid kraaien, dit in verband met een buurvrouw, die erg zenuwachtig wordt van hanengekraai.
Ik kraai alleen als ik dat nodig vind. Dat is dus elke morgen als de zon opkomt en verder als ik even mijn territoriumdrift moet laten gelden. Omdat iedereen hier in de tuin allang weet dat ik hier de baas ben hoeft dat niet zo vaak.
Nu schijnen ze in België ook hanenkraaiwedstrijden te houden en daar lachen ze om vierenvijftig keer kraaien, daar fokken ze hanen speciaal zó dat ze vaak kraaien.
Er zijn daar hanen, die
Anne C, die ook goed kon kraaien
tweehonderd keer kraaien per kwartier.
Dat kan niet gezond zijn, dat kan ik u wel vertellen. Dan moet het gewoon één grote kraai zijn.
En het is ook nog zo dat een zogenaamde "halve kraai" niet meetelt, dat is dus als de haan alleen maar "Kukele" zegt en dan stopt.
Wilt u ook nog weten hoe de jury bijhoudt hoe vaak elke haan zijn best doet?
Hier in Nederland wordt dat gedaan met bonen.
Bonen? Ja, bonen.
Bij elke kraai doet een jurylid een boontje in een bekertje en de haan met de meeste bonen in zijn beker wint de Beker. In België is dat met die boontjes niet bij te houden, daar zetten ze krijtstreepjes op een stok.
En wat doen ze bij gelijkspel, 50-50 bij voorbeeld, zult u vragen?
Dan is er het "sudden death" systeem, dat wil zeggen dat de haan, die het eerst kraait heeft gewonnen. Het lijkt wel voetbal!

                                                           Iona, die weg moest vanwege zijn te luide gekraai

Wat zegt u? Welke haan de Nederlandse wedstrijd heeft gewonnen? U moet beloven dat u niet gaat lachen om de naam van de haan met de grootste be.. eh .. snavel. Het was een haan van het Amerikaanse ras Wyandotte, daarom heeft hij een Amerikaanse naam.
Hij heet TRUMP. (U zou niet lachen!)

Ma Tok: met dank aan het Nederlands Dagblad, waarin een verslag stond van de hanenkraaiwedstrijd. Als u het artikel wilt lezen, gebruik dan deze linkhttps://www.nd.nl/nieuws/leven/de-haan-die-het-vaakst-kraait.3289785.lynkx


1 opmerking:

  1. Haha ik snap wel waarom ie Trump heet. Veel gekukel en geen inhoud. Gelukkig is Laza uit ander hout uh filet gesneden.

    BeantwoordenVerwijderen