vrijdag 25 juni 2021

Haantjes of hennetjes?


 Floortje:

Iedereen heeft het maar over het uiterlijk van de kuikens. 
Ik ben meer benieuwd naar hun innerlijk, hun wezen, zou je kunnen zeggen. 

Queenie met duidelijk kammetje
Zullen het lieve rustige kippen worden of ondeugende, zoals Daantje en Dirkje? 
En het belangrijkste is wel: zullen het haantjes of hennetjes zijn? 
Ik heb eens goed gekeken naar alle drie en dan heb ik het toch ook over hun uiterlijk: kan ik nu al zien of het jongens of meisjes zijn? 
Bij Queenie en Ranja zie ik duidelijk een kammetje verschijnen op hun kopjes, bij Quinoa niet. 
Zou dat betekenen dat de beide lichtergekleurde kuikens haantjes zijn? Ik hoop het niet, want dan kunnen ze niet blijven in de Tok-tuin. 
Op het kopje van Quinoa zie ik nog niets wat op een kammetje lijkt,
Ranja met heel duidelijk een kammetje op haar kopje

maar misschien komt dat omdat zij zo donker is. 
Ik vind ze alle drie mooi, maar ik voel mij het meest aangetrokken tot Quinoa. 
Mijn mama Wiske kakelt dat dat komt omdat ik zelf ook donker ben, zij houdt ook het meest van zwarte kipjes. Maar ik denk niet dat dat het is, Quinoa is een heel rustig en lief kleintje, Queenie is heel anders, die piept veel harder en vaker dan haar broedzusje. En Ranja kan ook vreselijk tekeergaan als zij haar zin niet krijgt. 
Gelukkig heeft mama Pippa daar geen problemen mee, ze lacht haar kuiken gewoon uit als ze het op haar heupjes krijgt. Odette is iets onzekerder, maar zij is dan ook nog niet zo vaak kloek geweest als Pippa. 
Quinoa heeft geen kammetje

Ik heb aan onze tsaar gevraagd wat hij van zijn kinderen vindt, hij bromde een beetje in zijn baard en kakelde dat hij ze allemaal wel grappig vindt, maar dat hij blij is dat hij geen kloek is. 
Op de vraag of hij een hulp-haantje erbij zou willen hebben in de tuin keek hij me verschrikt aan. 
"Nog een haan in de tuin?" vroeg hij, "hoe kom je daar nu bij? Ik kan het hier gemakkelijk bolwerken in mijn eentje, nog een haan geeft alleen maar ruzie en gevechten."
tsaar Nikolaas

"Maar zou je dan met je eigen zoon gaan vechten?" vroeg ik. 
"Als die zoon zou denken dat hij ook de baas zou zijn zou ik dat zeker doen, een haan moet de wind eronder hebben, anders wordt het een rommeltje!" 
Daar moest ik even over nadenken. Wat een verschil met onze oude haan, wijlen LazaRus, die wilde zelfs niet tegen zijn zoon vechten toen die hem aanviel. 
Nu hoop ik helemaal dat Queenie en Ranja hennetjes zijn, anders wordt het hier oorlog en daar houd ik helemaal niet van. 
De kuikens zijn nu vijf weken oud en al helemaal mooi in de veertjes. Vooral Pippa wil erg graag de tuin in met Ranja, maar ma Tok vindt de kuikens nog te jong, ze moeten
Nikolaas blijft de baas in de Tok-tuin

eerst nog een tijdje kuikenvoer eten en als hun hok open gaat gaan de andere kippen daar ook van schransen en dan is het veel te snel op. 
Als de kleintjes de tuin mogen gaan verkennen is dat altijd een spannende tijd, de ukkies zijn dan super opgewonden en de kloeken hebben het druk met hen verdedigen tegen de andere hennen, die de kuikens soms een lesje in nederigheid willen leren. 
Zij zullen eerst een poosje de laagste zijn in de pikorde, dan hebben zij hun moeders hard nodig. Ma Tok gaat er de eerste keren altijd bij zitten om in de gaten te houden of het allemaal goed gaat. Nog een paar rustige weekjes dus en dan begint de integratie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten