vrijdag 10 februari 2017

Laza en de kriebels van Geertrui


LazaRus:

Mij is ter ore gekomen dat één van mijn hennen de wereld buiten de Tok-tuin wil gaan verkennen.

Geertrui
U weet natuurlijk al over welke kip ik het hier heb.
Juist ja, Geertrui natuurlijk.
Zij heeft zich de kop op hol laten brengen door het verhaal van Pippa, die per ongeluk in die wereld terecht was gekomen. Maar Geertrui wil er met opzet naartoe gaan.
Wat bezielt die malle meid?
Waar kun je nu beter zijn dan hier, in onze fijne, veilige Tok-tuin?
Het is maar goed dat de Geertruien niet meer met hun tweeën zijn, anders waren ze er samen allang vandoor gegaan.
Ik zag dat Geertrui aan het oefenen was achterin de tuin. Oefenen hoe hoog ze kon vliegen, ja.
Ik ben naar haar toe gegaan en ik heb haar gevraagd waar ze in
Laza en Geertrui in gesprek
vredesnaam mee bezig was.
Ze kuchte een paar keer en zei toen dat ze haar conditie wat wilde opvijzelen, omdat ze wat ouder en stijver begon te worden. Ik heb haar streng toegesproken en gezegd dat ik daar niets van geloofde.
Toen keek ze wel even een beetje bedremmeld. Maar even later probeerde ze me wijs te maken dat ze weer een lolletje aan het bedenken was om iedereen weer eens lekker te laten lachen.
Dat was nodig na al die ellende en angst, die er geweest was de laatste tijd, met Mickey en de dode duiven in de tuin.
Laza
"Ja ja", zei ik, "Geertrui, het is dat je witte veren hebt, zodat ik het niet kan zien, maar daaronder bloos je vast als een pioenroos".
Toen begon ze te lachen en ze zei dat ik haar veel te goed kende en dat ze nooit meer eens iets kon uithalen zonder dat ik het doorhad.
Ik heb haar maar niet verteld dat ik van Pippa had gehoord wat ze van plan was, laat haar maar denken dat ik het allemaal zelf heb uitgevonden.
Ik heb haar nadrukkelijk verboden om expres de tuin te verlaten, omdat dat veel te gevaarlijk is.
Ze keek behoorlijk chagrijnig toen ze mijn verbod hoorde, maar ze ging er niet tegenin.
En dat baarde mij zorgen.
Waarom?
Omdat Geertrui altijd overal tegenin gaat. Dus als ze dat niet doet is ze iets van plan.
En dat zal niet veel goeds zijn.
Dus nu moet ik achter dat plannetje van haar komen, wat vast niet zo gemakkelijk is.
Want als het erop aan komt kan Geertrui prima haar snavel dicht houden.
Eén ding weet ik zeker: ik ga haar goed in de gaten houden en ik vraag of Anne C, mijn hulp-haan, mij daarbij een vleugeltje wil helpen

3 opmerkingen:

  1. Hopelijk stelt Geertrui haar wilde plannen nog even uit want het is veel te koud buiten voor gekkigheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lazarus heeft het er maar druk mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeps, niet slim van Geertrui. Ze heeft vaak leuke grapjes maar dit grapje kan verkeerd uitwerken.

    BeantwoordenVerwijderen