vrijdag 3 februari 2017

Moed en verstand


Desiree:

U hebt ondertussen wel begrepen dat het hier in de Tok-tuin niet meer helemaal veilig is, hè? Die rare poes, die Mickey, komt regelmatig langs om ons te pesten.

water op het randje van het terrashek
Ik schrik niet meer zo van haar, maar de jongste hennen nog wel. Zo gebeurde het dat mijn broeddochter Annette hevig ontdaan was toen Mickey weer eens op ons af kwam rennen.
Ze vloog hoog op en toen zag ik haar niet meer.
Ma Tok stond ondertussen op het terras tegen het stoute beest te roepen dat ze weg moest gaan en ze gooide zelfs een bakje water naar beneden. Dat bakje had Pa Tok op de rand van het terrashek klaargezet, met als doel het leeg te gooien op Mickey. Maar Ma Tok, die een beetje een softie is, gooide expres mis, vlak vóór de poes, die hier wel erg van schrok
Anne C staat zijn haantje
en een sprongetje in de lucht deed alvorens weg te rennen, de tuin uit. Maar een paar tellen later was ze er al weer, die is niet bang uitgevallen.
Ik moet hier nog even zeggen dat Anne C deze keer zijn haantje stond, hij kraaide keihard en liep onbevreesd op het poezenbeest af. Wat een held!
Dat had ik niet achter hem gezocht na de vorige keer, toen hij opvloog en over de poortdeur verdween. Ja, mijn broedzoon is een dappere haan geworden, ik ben trots op hem.
Maar om verder te gaan met mijn verhaal: Ma Tok had Mickey ook weer terug zien komen en nu kwam zij naar beneden, de tuin in. Dat werd het mormel teveel
Annette
en zij koos het hazenpad, onze tuin uit.
Ma Tok ging ons tellen en toen zij maar elf kippen en hanen buiten de ren van Yvonne en Yvette telde werd zij ongerust.
Ze keek eens goed en zag al snel dat het Annette was, die miste. Ze ging overal kijken, in ons huis, in de struiken, in de boom, in de poort, achter de hokken, maar ze kon het jonge hennetje nergens vinden. Ze werd een beetje wanhopig, maar gelukkig kreeg ze een goed idee.
Ze ging ons huis in en ze kwam er weer uit met haar handen vol lekker strooivoer. Dat strooide ze uit op de grond, in de buurt van waar wij bij elkaar stonden.
Laza begon meteen te roepen dat er lekkers was en dat iedereen moest komen om daarvan mee te
Annette en Anne C als pubers
genieten.
En ja hoor, wat Ma Tok had gehoopt gebeurde: met een grote zwaai kwam Annette van ergens heel hoog aangevlogen, op het lekkers af.
Ik heb haar gevraagd waar zij zich had verstopt, maar dat wilde ze niet vertellen. Ik denk dat ze op het dak van de schuur heeft gezeten, want uit die richting kwam ze.

En nu ben ik heel trots op allebei mijn broedkinderen.
Anne C heeft het gevaar aangevallen, zoals een haan betaamt en Annette heeft zich er uitstekend voor verstopt, zoals een hen hoort te doen.

Mijn (waarschijnlijk laatste keer) broeden van de afgelopen zomer heeft een zeer geslaagd resultaat opgeleverd!

Ma Tok: Wat in dit verhaaltje wordt verteld gebeurde eigenlijk vóór de vorige geschiedenis, maar omdat die zo actueel was en ik zó blij dat Pippa weer terug was, heb ik ze omgewisseld, zodat iedereen op de hoogte kon zijn van Pippa's wederwaardigheden.

5 opmerkingen:

  1. Wat een activiteiten in die Tok Tuin!
    hoop dat het allemaal gauw weer rustig wordt
    laat die Mickey maar eens gauw met vakantie gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjolk (uit Juinen))5 februari 2017 om 10:55

    Komt dat gedrag van Mickey door nurture of nature ?
    Weet mevrouw Ma Miauwblad dat ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch maar eens met Myo gaan kakelen???
    Anders is het misschien een goed idee om de Tokjes te leren blazen naar poes Mickje! Daar heeft ze vast niet van terug!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat leren blazen is een goed idee, mevrouw Katblad, maar Ma Tok is al druk met andere maatregelen bezig.

      Verwijderen