vrijdag 2 november 2018

Pensioen of nog lang niet?

Nadine:

Ik sta versteld van die twee bruine pluizenbolletjes.
Ze zijn nog geen halfjaar oud en nu leggen ze al bijna elke dag allebei een eitje.

eitjes van Hannah en Inge met voetzool-afdruk Yvonne of Yvette
Het zijn kleine bruine eitjes, iets donkerder dan die van mij.
Ze zien er mooi uit, een goede vorm en een prima kleur, de schalen zijn stevig en volgens Ma Tok smaken ze prima.
Iona kiest zijn rasgenootjes uit om te treden, dus misschien zijn ze ook al bevrucht.
Iona probeert het ook wel eens bij een oudere hen, maar die weigeren hem, die blijven trouw aan Laza. Ik ook, ik vind zo'n jochie helemaal niks, al moet ik toegeven dat hij wel erg mooi is. Maar ik heb liever het oude en vertrouwde dan zoiets nieuws.
Je weet tenslotte nooit of zo'n jong haantje niet ruw is tegen de hen.


Inge
Hannah
Ik heb Iona nog geen poging zien doen bij zijn broedmoeder Babette; wel bij Pippa, de broedmoeder van Hannah en Hilda. Die lachte hem uit en gaf hem een pik in zijn kuif. "Neem jij maar iemand van je eigen leeftijd, kleine!" kakelde ze.
Ik moest er om lachen, want Iona is bijna twee keer zo groot als Pippa.

Laza
Ik heb niet de indruk dat Laza zich erg druk maakt over het gekraai van Iona, hij is er heel rustig onder. Misschien is hij aan zijn pensioen toe, hij is tenslotte ook al tien jaar oud. Hij is al negen jaar bij ons in de Tok-tuin, een jaar langer dan ik.
Ik ben hier uit mijn ei gekropen, maar Laza niet, die kwam als volwassen haan hier wonen om voor nageslacht en rust onder de hennen te zorgen.
Dat heeft hij allebei prima gedaan, dus ik vind dat hij zijn rust wel heeft verdiend.

Maar er is iets vervelends aan de hand, waardoor ik denk dat hij nog langer zal moeten werken.
Wat dat is?
Iona kraait vrijwel de hele dag en hard ook.
En nu is de buurvrouw weer aan het klagen, dat er een extra haan is en
Iona kraait de hele dag en  luid ook
dat ze daar zenuwachtig van wordt. Tja, ik moet haar wel een beetje gelijk geven, want Iona houdt zijn snavel geen uur achter elkaar dicht.
Ik vind het een prachtig geluid, maar in een stad moet je rekening houden met je buren, zegt Ma Tok.
En nu moet Iona verhuizen naar Stolwijk.
Ma Tok vindt het heel erg, want ze vindt hem nogal mooi en leuk.
En de trouwe lezeres, naar wie hij genoemd is, zal het ook jammer vinden, ze wilde hem graag een keer in levenden lijve ontmoeten, maar dat gaat nu niet meer gebeuren. Zij woont namelijk in London en daarvandaan kom je niet eventjes op bezoek in de Tok-tuin. Ze is de Nederlandse taal niet eens machtig, maar ze vertaalt de verhaaltjes van Ma Tok elke week in het Engels met behulp van een vertaalmachine, om zo op de hoogte te blijven van ons wel en wee.
Gelukkig heeft Ma Tok een filmpje opgenomen van Iona's gekraai, zodat ze nog vaak naar hem zal kunnen luisteren. En dat filmpje heeft ze ook naar mevrouw Iyona in Engeland gestuurd, zodat die haar naamgenoot ook kan horen en zien.
Het volgende verhaal zal helemaal in het teken staan van het vertrek van Iona en Ma Tok gaat haar best doen om het betreffende filmpje daar ook in te verwerken.
Als troost.

4 opmerkingen:

  1. Oh nee hè waarom moeten die hanen toch altijd zo'n lawaai maken. Als Iona verstandig was dan hield ze haar snavel wat vaker dicht want nu moet ze weg! Jammer hoor want ze is inderdaad prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom bij de familie Tok, meneer Richard.
      En Iona is een haan, dus een hij en geen zij, maar dit terzijde.

      Verwijderen
    2. Haha zooo dom. Ik was op de computer van meneer Richard maar ik ben mevrouw Yvonne. Natuurlijk is Iona een HIJ!

      Verwijderen
  2. Schandalig, zo'n buurvrouw. Heeft ze niks anders te doen dan naar gekukel te luisteren? Ze kan 's nachts toch slapen? Dan is het toch stil? Heeft toch geen nachtdiensten of zo?

    BeantwoordenVerwijderen