vrijdag 20 maart 2020

Discriminatie? (waarschuwing: bevat gruwelijke foto)


Maria:

U hebt het wel gehoord van die virus-uitbraak, neem ik aan.
Corona, inderdaad.
Het wordt steeds erger en het is nu ook hier aangekomen.

het ruimen van kippen bij de vogelgriep (foto internet)
Gelooft u mij, ik weet wat het is om over zoiets in angst te zitten.
Weet u nog van de vogelgriep?
En van de enorme aantallen kippen, die zijn "geruimd"?
Er zijn toen heel veel gezonde dieren dood gemaakt, dat weet ik nog heel goed.
Wat ik mij afvroeg is of de mensen zoiets ook zouden gaan doen nu het henzelf betrof.
Zouden zij ook uit voorzorg hele families gaan "ruimen"?
Of hele dorpen of steden? "Natuurlijk niet!" hoor ik u
Maria herinnert zich de ellende nog goed
verontwaardigd uitroepen.
Maar dan is er toch iets vreemds aan de vleugel, of aan de hand, zo u wilt.
Waarom kippen wel en mensen niet als het om het algemeen belang gaat?
De kippen hadden kunnen worden ingeƫnt, maar dat mocht niet.
Voor het virus dat nu rondwaart is nog geen vaccin beschikbaar, dus de mensen kunnen niet worden beschermd door een prik.
Dan zou ik denken dat de zieke mensen en hun omgeving nu allemaal geruimd zouden moeten worden. Maar dat mag ik niet rondkakelen, anders worden de mensen boos.
gelukkig geen doden bij de Tok-familie
Dit lijkt verdraaid veel op discriminatie, vindt u ook niet?
Het virus zou vanzelf verdwijnen als er geen mensen meer zijn die het kunnen doorgeven.
Maar zo gaan mensen niet met elkaar om, nee, de zieken worden apart gehouden en zo hoopt men alles onder controle te krijgen.
Ik zou willen dat dat indertijd ook met de kippen was gedaan, maar dat was geen optie, er waren niet genoeg stallen om de besmette hennen te huisvesten.
veilig in het Tok-huis
Ma Tok heeft mij uitgelegd dat de mensen het nu best moeilijk hebben. Dat begrijp ik wel, ik ben nog steeds verdrietig om het drama dat ons toen getroffen heeft. Nee, niet ons hier in de Tok-tuin, wij hadden gelukkig geen doden te betreuren, maar ik bedoel in het hele land en zelfs in de hele wereld.
Ik hoop dat de mensen snel van deze ellende verlost zijn, want ik gun hen allemaal een goede gezondheid.
Tot zover over "het virus", ik val u er verder niet meer mee lastig.


Babette, Inge en Hannah (v.l.n.r.)
En dan nu iets totaal anders.

Hannah, Inge en Babette zijn al een tijdje broeds, dat heeft ma Tok allang gezien. Zij zet het drietal elke ochtend buiten om hun pootjes te strekken en te eten en drinken; de eitjes, waarop zij zaten neemt ze mee naar de schuur, zodat er geen kuikentjes in kunnen gaan groeien.
Maar ik heb gezien dat die drie ondeugden drie eitjes onder de bodembedekking hebben verstopt. Ze gaan om de beurt op dit "nestje" zitten, om zo ma Tok voor de gek te houden en toch te broeden.

Laza denkt nog na over de 3 broedende hennetjes
Ik zeg er niets van, maar ik heb Laza al bedachtzaam naar het plekje met de eitjes zien kijken.

Zou hij de drie meiden kunnen overtuigen om hiermee te stoppen? Of zou hij het stiekem wel leuk vinden als er weer eens kuikentjes zouden uitkomen in zijn familie?

Ik persoonlijk denk dat hij het eigenlijk wel druk genoeg heeft met zijn harem, hij wordt ook een dagje ouder, hij kwam tegelijk met mij hier in de Tok-tuin wonen en ik ben ook niet meer de jongste.

We gaan het zien, mensen.
Tot nog toe zijn de drie meiden en hun eitjes veilig.


Ma Tok: een extra hartelijk welkom voor de nieuwe lezers in Belgiƫ.

3 opmerkingen:

  1. Maria, je hebt helemaal gelijk: dat ruimen van de kippen was afschuwelijk! En misschien niet nodig. Maar zo gaat het in de mensenwereld: dieren moeten geld opbrengen en niet geld kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar voor een mens gaat men dan weer wel de ziekenhuizen opvullen... Maria heeft hier volkomen gelijk, we mogen wel wat meer moeite voor onze gevederde vrienden doen!

      Verwijderen
  2. Ik hoop dat de Tok tuin verrijkt wordt met kuikens. Een stukje hoop in moeilijke tijden. Ik was blij met de waarschuwing over de gruwelijke foto. En toch kwam dat even heel hard binnen.

    BeantwoordenVerwijderen