vrijdag 18 september 2020

Het raadsel


Inge:

Door al het gedoe rondom het nieuwe kuiken Maartje, dat hier plotseling is geland, zijn we bijna vergeten dat er hier ook sprake was van een raadsel. 
Weet u het nog? 

het mysterieuze eitje
Trees en Trui kwamen met een heel rare vraag bij mij. 
Of ik wel eens een eitje midden in de tuin legde in plaats van in het Tok-huis of in Soestdijk. 
Natuurlijk doe ik dat niet.
Het schijnt dat er tegenwoordig eitjes zomaar midden op de tegels worden gedeponeerd. 
Wie dat doet? 
Ik heb wel een idee, maar dat is nog erg vaag. 
Het schijnen kleine eitjes te zijn, dus ik denk aan Barbara en Babette, maar volgens Trui en Trees ontkenden die allebei de legster te zijn. 
Lisa, Linda en Laurel
De kuikens? 
Nee, die leggen nog lang niet, die zijn nog niet groot genoeg, ze zijn nog in de groei en hebben al hun energie nodig om flinke hennen te worden. 
Over Laurel hoeven we het helemaal niet te hebben, die gaat nooit een eitje leggen. 
Hij begint al aardig te kraaien, het klinkt al bijna net zo mooi als van een volwassen haan. Ik hoop dat hij zich een beetje leert gedragen zodat hij mag blijven, hij is best een grappig gozertje. 
Ik zou het jammer vinden als hij zou moeten vertrekken. 
mooie Laurel
Ik ben eigenlijk stiekem een beetje verliefd op hem, al is hij dan geen zijdehoen. Natuurlijk verkondig ik dat niet luidop, Laza is nog steeds de baas hier en ik zou niet willen dat er ruzie ontstaat over wie de leukste haan is in de tuin. 
Of Laza nog niet aan zijn einde is? Ik geloof het niet, al wordt hij wel steeds rustiger en springt hij niet meer zo vaak op ons, de hennen. 
Ik hoorde van ma Tok dat hanen wel twintig jaar oud kunnen worden, nou, dan kan hij nog een hele tijd mee, hij is nu elf, net als Maria was. Hennen hebben een ingewikkelder bouw omdat zij eitjes moeten kunnen leggen, ik denk dat
in het midden kleine bruine Babette

dat ervoor zorgt dat zij minder oud kunnen worden dan haantjes. 
Als Laurel Laza maar niet gaat uitdagen, dat zou net iets voor hem zijn, er zit wel pit in dat jongetje, dat is één van de redenen dat ik hem zo leuk vind.
Maar nu weer over het zomaar neergelegde eitje. 
Het zou mij niet verbazen als het toch van Barbara of Babette zou zijn. Daarmee zeg ik niet dat zij het daar hebben neergelegd, nee, ik denk dat dat door iemand anders is gedaan. Ik zie een paar hennetjes al telkens staan smoezen. Het is niet zo dat zij dat anders niet doen, maar de laatste tijd komt het toch 
de 2 smoezende kipjes
vaker voor. En ik zie ze dan ook giechelen samen. De meeste lol hadden zij toen Trees en Trui hen kwamen vragen of zij dat eitje misschien hadden gelegd. Ze schudden om het hardst hun kopjes en liepen toen snel weg om op een ander plekje te gaan zitten lachen. Hun plezier werd nog groter toen de twee Wyandottes hun vraag aan alle hennen gingen stellen en ze overal verbaasde blikken en negatieve antwoorden kregen. 
Heeft u al een idee over welke twee ik het heb? 
Laat het even weten hieronder, dan vertel ik volgende week of u het bij het rechte eind had.

1 opmerking: