vrijdag 27 november 2020

Gier en hen


Daantje en Dirkje:

Daantje: "Hebbie durr sien lopûh, Dirruk, die met die kalûh nek?"
Dirkje: "Bedoel jûh die ene nieuwûh, Daan, die met die mooie veerrûh?"
Daantje: "Ja, tuurrlûk bedoel ik die, ze ziet err niet êut, vind jûh ook niet?"
Dirkje: "Ze lèkt wel een gierr, hihihi."

Trees met haar kale nek

Daantje: "En weet jûh wat het gekkûh is? Die anderrûh is helemaal niet kaal."
Dirkje: "Ze lèkûh nu niet meerr op elkaarr, een gierr en een kip, hahaha.
Daantje: "Wè selluf hebbûh niet soveel last van de rrêu, gelukkig, wè sèn err somaarr doorrheen gerrold dit jaarr." 

Trui met haar mooie volle nek

Dirkje: "LazaRRus heeft err ook niet soveel last van, geloof ik, hoewel ik hem wel errug bleek vind."
Daantje: "Ja, maarr dat komt misschien nog van die toestand met Laurrel. Daarr was hij niet blij mee."
Dirkje: "Ik had bèna medelijdûh met hem, hij durrfde niet eens meerr te krraaiûh."
Daantje: "Die Laurrel krraaidûh anderrs wel een beetjûh teveel, vond ik, net alsof hij meerr te seggûh had dan wè. En hij kwam nog maarr net kèkûh hier in de têun. 
Dirkje: "Toch vond ik het wel zielug voorr hem dat ie weg moest. Het is toch nerrgens beterr dan hierr in de têun."

bleke LazaRus

Laza: "Waar hebben jullie het over, dames? Ik ving iets op over een gier hier in de tuin. Dat kan toch niet waar zijn?"

Daantje en Dirkje: "Wè haddûh het overr Trrees, die lèkt met haarr kalûh nekkie wel een gierrtjûh."

Laza: "Ja, die heeft er veel last van, ze is ook veel bleker dan haar zus. Trui heeft een prachtige rode kam en ze ziet er patent uit, helemaal geen rui. Ik denk dat het iets te maken heeft met het feit dat Trees steeds broeds is geweest en Trui niet. Na een periode van broeden gaat een hen bijna altijd in de rui."

Daantje en Dirkje: "Soveel te meerr rredûh om nooit te gaan brroedûh! Wè kèkûh wel êut, dat latûh wè overr aan anderre hennûh. Pippa bèvoorrbeeld, die is toch knettûrrgek, heeft se net drrie kêukes êutgebrroed, gaat se een vrreemdeling opvoedûh. Nôu, ons niet gesien hoorr!"

Pippa is bedroefd

Laza: "Ik raad jullie aan om niet over Maartje te kakelen tegen Pippa, ze heeft het er erg moeilijk mee dat haar kuiken er niet meer is. Laurel is er ook niet meer, maar die ging blij weg en heeft inmiddels vast een goed huis gevonden. Dat is toch een heel ander afscheid."

Daantje en Dirkje: "Nee, wè sullûh onsûh snavels wel dicht houdûh, wè vindûh het selluf ook niet fèn dat Maarrtje dood ging. En dat terrwèl sûh nog so jong was. Het arremûh dierrtje."

Maartje zaliger

Laza: "Ik vind het wel weer eens tijd voor een geintje, meiden, kunnen jullie niet iets verzinnen om de boel een beetje op te vrolijken hier in de tuin?"

Daantje en Dirkje: "Komt voorr elkaarr, baas, wè gaan brrainstorremûh en dan merrûk jûh het vanselluf wel."

Ma Tok: En nu maar afwachten wat er gaat gebeuren aan geks in de tuin. 
              Ik houd mijn hart vast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten