vrijdag 26 februari 2021

Een sluw plannetje


Lisa:

Ik ben verliefd! 
Dat ben ik nog nooit geweest, maar toch weet ik dat dit echte liefde is. 

Linda (rechts) en Linda
En weet u wat nog mooier is? 
Mijn zusje Linda is ook verliefd. 
Op dezelfde haan als ik. 
Dat kan moeilijk anders als er maar één haan in de tuin loopt, zult u opmerken en dan hebt u nog gelijk ook. 
Of wij jaloers zijn op elkaar? Nee, absoluut niet. Als hen weet je gewoon dat je een haan moet delen met de andere kippen, omdat er meestal maar één haan is met meerdere hennen in zijn toom. 
Wij zijn dus verliefd op Nikolaas, onze tsaar. 
Nikolaas en Trui
Of de liefde wederzijds is vraagt u? Dat is een poos nogal een pijnlijk puntje geweest; Nikolaas keek namelijk totaal niet naar ons, hij had alleen maar belangstelling voor Trui. Eerst ook voor Trees, maar die is er niet meer. Het vreemde is dat Trui niet veel van Nikolaas moet hebben, telkens als hij om haar heen danst gaat ze met haar borst vooruit tegen hem opstaan terwijl iedere weldenkende hen weet dat je met je achterkant naar de haan moet gaan staan om hem de gelegenheid te geven zijn kunstje te doen zodat je eitjes bevrucht
de tsaar kan niet meer om Lisa heen

worden. Als iedereen zich zou gedragen zoals Trui zouden er nooit kuikens komen en wij zijn nu juist zo benieuwd hoe die eruit gaan zien met een echte tsaar als vader. 
Dus hadden Linda en ik een plannetje bedacht. We hadden met Trui afgesproken dat zij bij Nikolaas in de buurt zou gaan scharrelen. Dat deed zij meesterlijk, ze ging met haar mooie verenpak vlak voor zijn snavel staan en deed alsof ze iets lekkers zag op de grond. Nikolaas kwam naar haar toe en, zoals verwacht, maakte hij avances naar haar. Met een chagrijnig gezicht liep Trui bij hem vandaan en meteen kwamen Linda en ik naar hem toe. 
Trui kakelt na met Lisa
Ik ging vlak vóór hem staan en Linda plaatste zich achter hem, zodat hij niet weg kon lopen. 
Ik maakte me zo aantrekkelijk mogelijk en ja hoor, toen gebeurde het: de tsaar kon geen weerstand bieden aan mij en hij begon mij te treden. 
Hiep hiep hoera! 
Toen hij klaar was wachtten wij even en daarna deden wij hetzelfde, maar dan andersom. Begrijpt u het niet? 
Deze keer ging Linda vóór Nikolaas staan en ik achter hem. Linda zag er prachtig uit en alweer trapte de tsaar in onze val. 
Wat een pret! 
mooie Trui
Linda en ik liepen blij en gelukkig naar Trui om haar  te bedanken. "Waarom wil jij eigenlijk niet getreden worden?" vroegen wij haar. "Ik weet het niet, het is nog nooit gebeurd bij mij en ik vind het een beetje eng," antwoordde Trui. Wij tweeën stelden haar gerust, we kakelden een poosje met haar en ze leek nu toch wel nieuwsgierig te worden. Ze kakelde dat ze er nog eens goed over zou nadenken, kuikens leken haar toch ook wel leuk en als dit daarvoor nodig was moest het misschien toch maar eens gebeuren. "Meid, het stelt niets voor!" "Het is voorbij voor je het weet!" riepen wij door elkaar. Trui lachte naar ons omdat wij zo eensgezind waren. "Jullie zijn echte zussen," kakelde ze en toen ging ze Soestdijk binnen, om na te denken, zoals ze gezegd had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten