vrijdag 12 maart 2021

Domme kip


Katie2:

Er is in het Tok-huis een domme kip.
Ik weet niet wie het is, maar ik ben erg blij met haar en haar domheid.
Van mij mag ze doorgaan met haar suffe gedrag.

legnest voor eitjes
Nu begrijpt u er vast helemaal niets meer van.
Wat is er dan aan de vleugel, zult u zich afvragen. 
Katie2, die blij is met een stommiteit van een soortgenoot. Wel, in de eerste plaats is zij slechts in zoverre een soortgenoot dat wij allebei hennen zijn. We zijn zeker niet van hetzelfde ras, anders zou ik mij voor haar schamen. Nu dat niet zo is, maak ik lekker gebruik van haar domheid. 
En in de tweede plaats heb ik voordeel van haar gesukkel. 
Wat de domme hen namelijk best vaak doet is het volgende. 
Zij "legt" haar eitje niet in het legnest of in de bodembedekking
Nikolaas en Odette bovenop de hordeur

van het plateau. En ook niet op de ton met onze voedselvoorraad, zoals sommigen doen. En nee, ook niet heel voorzichtig op de harde grond van het Tok-huis. 
Waar dan wel? 
Ik zal het uitleggen, anders begrijpt u het niet. 
Een paar hennen, en ook onze tsaar Nikolaas, zitten elke nacht op de bovenste rand van de hordeur, die altijd openstaat. Waarom die deur daar zit is mij een raadsel, maar daar gaat het nu niet over. Bovenop die deur zit dus regelmatig een hennetje, dat haar eitje kwijt moet. En of ze nu te lui is om daarvoor een veilig plekje op te zoeken of ze
Katie2 bij het kapot gevallen eitje

niet begrijpt dat een eitje niet zo heel sterk is, ze laat haar ei gewoon vallen terwijl ze bovenop de rand van de deur zit. En u kunt wel begrijpen wat er dan gebeurt. Het valt kapot op de grond, inderdaad. Het ligt dan achter de hordeur, zodat niemand erbij kan. 
Ma Tok, die ik altijd op de voet volg als ze in onze tuin bezig is, moppert iedere keer als ze weer zo'n stuk ei ziet liggen. Ik niet, ik sta er al verlekkerd bij te kijken als ze zuchtend de hordeur opzij doet, zodat ik erbij kan om dat heerlijke eitje op te snavelen. 
"Ja ja," zegt ze als ze mij ziet genieten, "jij vindt het helemaal niet erg, hè?" 
Katie geniet van het eitje
Ik zeg niets terug, ik weet best dat ik niet mag kakelen met volle snavel. 
Ma Tok zou graag willen weten wie het telkens weer doet, haar eitje kapot laten vallen. 
Ik niet, mij maakt het niets uit, een ei is gewoon heel erg lekker, ik smikkel het met schaal en al naar binnen. 
En ik hoop dat de desbetreffende kip nog lang zo dom blijft om dit te doen. 
Ma Tok zei pas al dat ze een netje ging ophangen aan de deur, daar zou het ei dan in kunnen vallen. Maar dat heeft ze nog steeds niet gedaan, dus geniet ik regelmatig van mijn lekkere eitje in het Tok-huis.

Ma Tok: op de foto zit Odette naast tsaar Nikolaas op de hordeur, maar dat betekent niet dat zij de domme kip is, die haar eitje kapot laat vallen. Er zitten regelmatig verschillende hennen op de deur. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten