vrijdag 10 september 2021

Alleen overgebleven


Quinoa:

Ik ben nog als enige overgebleven van de kuikens hier in de tuin. 

de 3 kuikens in de Tok-tuin
Het is wel veel saaier nu mijn broertje en neefje weg zijn, zij maakten best veel herrie en lol samen. Ik mocht nooit meedoen, dat was dan weer jammer, maar gezellig was het wel. 
Ik krijg aan de andere kant nu wel veel meer aandacht van mama Odette, zij heeft nu alle tijd voor mij. Maar dat is ook niet onverdeeld prettig, hoor. Ze kan nu de hele tijd op mij letten, of ik niets verkeerd doe, terwijl ze eerst altijd werd
Quinoa krijgt nu alle aandacht

afgeleid door de twee haantjes. 
Zo zie je maar weer dat het echt waar is wat die voetballer gezegd heeft: "Elk voordeel heeft zijn nadeel" of iets van die strekking. Maar goed, ik hoor eigenlijk ook al niet meer bij kuikens, ik ben al een echte hen aan het worden. En een mooie ook als ik mama en papa mag geloven. Ik heb mooie veren gekregen, dat zie ik zelf ook wel, maar ik heb niet zulke mooie kleuren als de haantjes. Mama zegt dat dat zo hoort, als je als hen felle kleuren hebt val je teveel op als je zit te broeden en dat kan gevaarlijk
haantjes hebben vaak felle kleuren

zijn. Nu is er hier in de Tok-tuin geen gevaar, maar ik denk niet dat mijn uiterlijk aangepast wordt omdat ik op een veilige plek woon. Dat zou teveel gevraagd zijn. 
Ik moet dus maar tevreden zijn met mijn saaie kleur, al schijnt die dan wel weer zeldzaam te zijn. 
Ma Tok zei ook al dat ik zo'n mooi meisje was geworden en zij kan het weten, ze heeft al zoveel kippen zien komen en gaan hier. En in Stolwijk, waar Freddy en Rajah naartoe zijn verhuisd, zitten héél veel verschillende kippenrassen, die ook allemaal hun eigen schoonheid hebben. 
Ik zou mijn broertje en neefje
eitjes in een legnest

graag eens willen zien daar, kijken of ze mooie hennetjes om zich heen hebben. Misschien ziet ma Tok ze nog een keer, als ze daar weer heen gaat, maar ik denk dat ze dan al aan iemand zijn meegegeven om een eigen toom te gaan leiden. 

Ik zit nu en dan wel eens te denken hoe het zal gaan als ik mijn eerste eitje moet leggen. Mama Odette kakelde dat dat best meevalt, je voelt dat er iets zit te komen en dan weet je vanzelf wat je moet doen, dat zit in onze genen. Wat dat zijn weet ik niet, maar als het allemaal vanzelf gaat zal het wel goedkomen. Ik ben er niet bang voor, elke kip gaat een keer eieren
doorsnede van een ei (foto internet)

leggen en als iedereen het overleeft zal het met mij ook wel goed gaan. Mama kakelde dat een ei er vijfentwintig uur over doet voordat het klaar is om gelegd te worden. Dat is héél erg lang, vind ik. Het betekent dat je nooit twee eitjes op één dag kunt leggen, dat is wel fijn, anders ben je net een machine en dat wil geen enkele kip zijn. 
Ik heb aan mama gevraagd of een hen eerst getreden moet worden voordat ze eitjes kan gaan leggen, ik zou dan gewoon kunnen wachten tot ik het zelf wil door de tsaar niet
wijze Odette met haar 2 kuikens onder haar vleugel

bij mij toe te laten. 
Maar dat klopt niet, een hen kan ook leggen zonder dat er een haan bij is betrokken. 
Dat weet ik dan ook weer. 
Het is toch fijn om een wijze moeder te hebben. 
Mama Odette staat hier bekend als filosoof omdat ze altijd overal over nadenkt. Ze gaat soms gewoon een poosje in het nachthok zitten, niet om een ei te leggen, maar alleen maar om na te denken over de dingen.
Ik denk ook veel na, zou ik ook een filosoof worden? 
Mama kakelde dat we dat wel zullen zien, zij kan er nu nog niets over zeggen en dat zegt wat!

1 opmerking:

  1. Quinoa, je bent een mooierd! Zulke veren had ik nog niet op een kip gezien, wat een prachtkleur!

    BeantwoordenVerwijderen