vrijdag 24 september 2021

Ouderdom en moederschap


Pippa:

Ik word oud, dat merk ik aan alles. 
Mijn poten worden stijver en ik ben niet meer zo snel als vroeger. 

Nadine is de oudste van de familie Tok
Eigenlijk zou ik het liefste weer gaan broeden, dan kun je tenminste stil zitten en wordt je eten en drinken door ma Tok voor je snavel gezet. Maar ma Tok zegt dat het nu te laat in het jaar is om te broeden, de kuikens komen dan vlak voor de winter en dan is het te koud voor de kleintjes. 
Dat weet ik natuurlijk ook wel, maar ik kon het toch proberen. 
Nadine is nog ouder dan ik, al schelen we niet echt veel. Zij blijft 's morgens tegenwoordig in ons huis zitten op het plateau als we naar buiten mogen, ze wacht dan tot ma Tok haar naar beneden tilt. Haar poten zijn nog strammer dan die van mij, als ze naar beneden vliegt en ze komt een beetje hard neer op de grond doet dat pijn, kakelde ze. 
Daar heb ik dan weer geen last van. 
Odette is ook ouder dan ik, maar zij lijkt nog nergens last van te hebben, ze springt zo van het plateau naar beneden en ze
Odette is nog vief

loopt nog hard achter haar broeddochter Quinoa aan als ze dat nodig vindt. 
Quinoa zelf vindt dat helemaal niet fijn, ze kan best voor zichzelf zorgen, hoorde ik haar pas kakelen tegen Odette, toen die weer eens een lekker hapje voor haar bewaard had. Odette is veel te lief voor Quinoa, ze moet haar kind nu maar eens loslaten. 
Ik heb geen kleintje meer in de tuin op het ogenblik, mijn Rajah is voor zichzelf begonnen bij Hoogendoorn en zo hoort het ook te gaan in het leven. Ik kijk nog vaak naar Lisa en Linda, die mijn broeddochters van vorig jaar zijn. Zij doen het goed, ze zijn redelijk gehoorzaam aan onze tsaar. Dat laatste kan ik niet zeggen van Saartje en Sandra, ik zag pas Sandra Nikolaas wegsturen bij een
Sandra nadat ze Nikolaas een hapje afpotig heeft gemaakt

stukje groente, dat zijzelf wilde opsnavelen. 
De tsaar schudde zijn kop en ging rustig voor haar opzij. Hij vond het kennelijk niet erg dat de grote meid iets voor zijn snavel wegkaapte. 
Hij is een goed haantje aan het worden. In het begin had ik zo mijn twijfels over hem, maar hij wordt steeds beter in het handhaven van de orde hier in de tuin. Hij is natuurlijk nog niet zo geweldig als wijlen LazaRus, maar hij doet in elk geval zijn best. 



veren van Trui
Ik heb nog eens goed gekeken naar Quinoa, ik wil graag weten welke hen het ei heeft geleverd waaruit zij is gekropen. 
Eerst dacht ik dat het een zwarte kip zou moeten zijn geweest, maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik ervan overtuigd raak dat het betreffende ei is gelegd door Trui. 
"Waarom?" vraagt u?

Quinoa is behoorlijk groot aan het worden en haar veren hebben een mooie tekening, net zoals die van Trui, al hebben ze dan ook een andere kleur. 
Tsaar Nikolaas, de onbetwiste vader, heeft alle kleuren, ook grijs, dus de mooie blauwige kleur van
veren van Quinoa

Quinoa zou best van haar vader kunnen komen. 


Hebt u een idee wie haar moeder zou kunnen zijn?
 
Laat het alstublieft weten door te reageren via de "opmerkingen" onder dit verhaaltje. 
Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten