vrijdag 7 januari 2022

Even bijkakelen


Trui:

Ik hoorde van ma Tok dat mijn vorige baas jarig is geweest en dat zij hem een foto van mij heeft gestuurd. 

Trui met Trees toen ze net in de Tok-tuin waren gekomen

Dat vind ik fijn, ik had het goed bij hem. 
Maar nu woon ik al zo lang in de Tok-tuin dat ik niet goed meer weet hoe hij eruit zag. Ik zou heel blij zijn om hem nog een keer te zien. Zou u eens hier willen komen kijken naar mij, meneer Kees? 
Mevrouw Truus mag natuurlijk ook meekomen en u kunt dan ook meteen een doosje eitjes van ons meenemen naar huis. 




Verder mag ik van ma Tok vertellen over de kippen van mevrouw Ali in het verre oosten van het land.
lady Di, een oudere kip

Nora, ook een oudere hen












Er is daar heel wat gebeurd sinds de vorige keer dat u iets over hen hoorde. 
Zo zijn er daar vorig jaar drie kuikens uitgebroed, die allemaal hanen bleken te zijn en dus weg moesten omdat mevrouw Ali in een woonwijk woont waar hanengekraai niet wordt getolereerd. 

3 van de 5 nieuwe kipjes
Ze had toen nog maar vier kippen over in haar hok, dat was niet echt veel, het hok is best groot. 
Maar gelukkig is er ook weer een uitbreiding geweest van de kippenfamilie daar. 
Iemand wilde stoppen met het houden van kippen en mevrouw Ali hoorde dat. Ze ging kijken in de veronderstelling dat er vier hennetjes op haar stonden te wachten, maar het bleken er zes te zijn. 
4 van de 5 nieuwen

Omdat zij nog maar vier kipjes in haar hok thuis had vond zij een toename met zes hennen een beetje veel van het goede, dus nam zij er vier mee. Na een korte wen-periode ging het zo goed dat zij de andere twee mooie kipjes ook nog ging halen. Helaas is één van hen kort na aankomst overleden, ze zijn ook niet meer van de jongste, dus heel vreemd is dat niet. 
Er wonen daar in het verre oosten nu weer negen kipjes, dus het hok is weer gezellig vol. 
alle verre oosten-kippen bij elkaar

In de winter mogen ze overdag lekker los door de tuin lopen, in de zomer, als de planten bloeien, moeten ze binnen blijven anders blijft er van de mooie tuin niet veel over. 
Tja, wij kippen zien geen verschil tussen mooie en lekkere planten, vooral niet als de mooie ook lekker zijn. Gelukkig staan er hier in de Tok-tuin geen mooie lekkere planten, dus wij mogen hier het hele jaar door onze poten strekken buiten. 

Het is leuk om wat te horen over kippen in een andere omgeving dan de onze. 
Ik hoorde dat deze vijf dames nog geen namen hebben gekregen, maar dat gaat vast wel gebeuren. Ze hebben wel een ras-naam, het zijn sabelpoot krielen. Ik vind ze erg leuk met hun veren aan hun poten. En ik hoorde dat er ook eitjes worden gelegd daar in het oosten, zelfs in de winter. 
Niet dat dat hier niet gebeurt, maar bij mevrouw Ali was dat een nieuwtje.



Zo, u bent weer helemaal bijgekakeld over het verre oosten van het land.
Ik ga even wat drinken want ik heb er dorst van gekregen. 
Tot de volgende keer.

1 opmerking:

  1. Trui is echt een prachtige kip, maar die sabelpootkrielen mogen er ook zijn! Ik heb er ook één gehad, een schoonheid!

    BeantwoordenVerwijderen