vrijdag 4 februari 2022

Nadere kennismaking


Barbara:

Wat geweldig dat er weer een Geertrui in de tuin is! 

de tweeling Geertrui en Geertrui
Ik herinner me nog goed dat de oude, de echte om het zo maar even te noemen, Geertrui hier rondliep. Zij haalde altijd streken uit met Daantje en Dirkje, dat was een erg lollige tijd. Nu kan ik niet zeggen dat deze nieuwe "Geertrui", die Ursula heet, ook zo grappig is, daar hebben we hier nog niets van gemerkt. Het heeft even geduurd voordat zij begon te kakelen, ze leek een beetje verlegen, maar toen ze eenmaal haar snavel open deed... Ze kakelt niet bepaald Leids, nee, ze heeft eerder een zeer keurige, bijna een beetje een bekakte, uitspraak. Ze vroeg aan Daan en Dirk waarom die haar zo enthousiast hadden begroet met "Geertrui" terwijl ze toen nog helemaal geen naam had gehad. 

Ursula Geertruida

Daantje en Dirkje keken een beetje beteuterd toen ze in die keurige taal werden aangesproken. 
"Eh, wè dachtûh dat jè net zo lollig zou zèn als onze vrriendin, op wie jè prrecies lèkt" kakelden de twee schoorvoetend. "En praatte die vriendin net zo raar als jullie?" vroeg Ursula. De twee meiden keken elkaar aan en vertelden dat Geertrui niet zo gekakeld had, maar dat ze hen wel plat Leids had leren kakelen omdat ze dat zo grappig had gevonden. Ursula keek de beide kipjes aan en kakelde dat zij zich niet wilde verlagen tot die ordinaire taal. 
Daantje en Dirkje zijn iets aan het bekokstoven

Daantje en Dirkje dropen zwaar teleurgesteld af. Maar even later zag ik ze alweer samen kakelen en hard lachen. 
Wat zouden ze bedacht hebben? 
Daar kwamen we snel achter. Daantje en Dirkje vertelden iedereen in de tuin dat de nieuwe hen Ursula Geertruida heette, kortweg U.G. oftewel Uggie. 
Ik vond het een wereldvondst, Uggie is meer een naam voor een varkentje, en daar lijkt deze een beetje tuttige dame helemaal niet op. 
Ursula en Sandra

Toen Ursula door Sandra werd aangesproken met "Uggie, wil je nog een paar meelwormpjes, ik weet er nog een paar te liggen," keek Ursula haar verbaasd aan. "Waarom noem je mij zo?" vroeg ze. "O, ik had begrepen dat dat je roepnaam was, omdat "Ursula Geertruida" nogal een snavelvol is," antwoordde Sandra. Ursula moest hier even over nadenken en toen....  begon ze gelukkig te lachen. "Ach, wat maakt het ook uit," kakelde ze, "noem me maar Uggie als jullie dat leuk vinden, voorheen heette ik gewoon "kip" en dat vond ik ook goed." 
De hennen die dit hoorden slaakten een zucht van verlichting, Ursula
Uggie tussen de rest van de familie Tok

was dus toch niet zo hooghartig als iedereen even had gevreesd. 
Uit het voorgaande heeft u vast al begrepen dat Uggie niet meer in het Loo is opgesloten, nee, ze loopt inmiddels al lekker door de hele tuin te scharrelen samen met de rest van de familie Tok, al slaapt ze nog wel in haar eigen paleis. Ik denk dat ma Tok haar over een poosje bij ons in het Tok-huis gaat zetten om te overnachten, alleen slapen is niet leuk en ook niet lekker warm. Ik ben erg benieuwd hoe Uggie zich gaat ontwikkelen als lid van de familie Tok. Zou ze zo keurig blijven kakelen?

1 opmerking:

  1. Fijn dat ze zo snel is ingeburgerd, dat doen de anderen goed zeg! Maar die naam....!

    BeantwoordenVerwijderen