vrijdag 11 maart 2022

Dames van stand


Pavlova:

Ik heb vriendschap gesloten met Ursula. 

mooie witte Ursula
Wij zijn tenslotte de enige hennen die helemaal wit zijn. Goed, Ursula heeft krulveren en ik niet, maar als je snel kijkt zie je dat verschil niet. 
Odette is ook bijna helemaal wit, maar haar staart is duidelijk grijs, dus dat telt niet. 
Ik vind Ursula een heel mooie hen met haar kuif en haar krullen. Ik heb gehoord dat er vroeger hier in de tuin twee van haar soort waren, die niet uit elkaar te houden waren, zelfs niet door ma Tok, daarom had zij hen dezelfde naam gegeven. Ik vind dat een beetje raar, hoe kun je nou dezelfde naam hebben als je tweelingzus? 
de beide Geertruien

De beide Geertruien hadden hier geen probleem mee, ze kakelden dat ze soms zelf ook niet wisten welke Geertrui ze waren. Die twee moeten veel humor gehad hebben. Daantje en Dirkje raken niet uitgekakeld over hen en ze hadden even de hoop dat Ursula net zo'n rare vogel zou zijn, maar dat is niet zo. Aan de ene kant jammer, ik had ook wel eens wat geintjes willen meemaken, maar aan de andere kant ben ik een adellijke dame, dus past Ursula beter bij mij dan zo'n Geertrui. Eerstgenoemde is duidelijk ook van goede komaf, dat hoor je meteen als je haar hoort kakelen, zó netjes en beschaafd klinkt dat. Ik heb met haar afgesproken dat wij samen gaan proberen de andere kippen een beetje op te voeden. Dat is wel
de tsaar met zijn poten in het eten

nodig, als je ziet hoe sommigen eten! Alsof het beesten zijn! Zelfs onze tsaar, van wie je toch beter zou verwachten, staat wel eens met zijn poten midden in het eten! 
Om maar niet te spreken van de taal die wordt uitgeslagen, dat is soms echt om de veren uit je kop te trekken. Vooral Daantje en Dirkje zijn erg, die laten zich erop voorstaan zo plat mogelijk te kakelen. "Lèds" noemen ze dat, wat zoveel betekent als "Leids". Ik moet vaak moeite doen om ze te verstaan. 
Daantje en Dirkje, leerlingen van de Geertruien
Ursula en ik zijn overeengekomen om net te doen alsof we hen niet begrijpen, als ze iets belangrijks te kakelen hebben moeten ze dat dan wel netjes doen, anders komt het niet over bij ons. Nu is het zo dat datgene wat zij te kakelen hebben meestal niet belangrijk is, zodat het helemaal niets uitmaakt of wij het verstaan of niet, maar zijzelf vinden hun opmerkingen natuurlijk wel waardevol, dus zijn ze vast gevoelig voor onze strategie. 
Wij, Ursula en ik, gaan ook iets proberen te doen aan het schrokken bij het eten, al weten we nog niet goed hoe we dat moeten aanpakken. Een voorbeeld stellen is moeilijk, je hoort te wachten totdat de ouderen hebben gegeten, maar als niemand dat doet komen wij pas aan de beurt als de brutaalsten onder hen al klaar zijn, zij zien dan niet hoe keurig wij eten en zo leert niemand iets. 
Odette, de filosoof van de familie Tok

Ik denk dat ik dit toch aan Odette ga voorleggen, al is zij niet helemaal wit. Ze is tenslotte de filosoof van de familie Tok, ze kan vast wel iets bedenken.
Misschien moet zij toch ook maar lid worden van onze club, al heeft ze een grijze staart. Wij zoeken overigens nog een passende naam voor ons groepje, we hebben al een paar ideeën. Wat denkt u bij voorbeeld van "de keurige kip" of "hoe gedraag ik mij zoals het hoort"? Beetje lang hè, die laatste, dat gaat hem niet worden. "Etiquette voor kippen" dat vond Ursula mooi, maar ik vind het net iets te, begrijpt u? 
Hebt u een voorstel? Laat het weten alstublieft, u weet inmiddels wel hoe dat moet neem ik aan. 
Alvast bedankt.

1 opmerking:

  1. Misschien is het een idee om eventuele nieuwe kippen of kuikens streng op te voeden, de kippen van nu zijn niet meer te redden van hun slechte manieren.

    BeantwoordenVerwijderen