vrijdag 18 maart 2022

Oma Wiske?


Wiske:

Ik ben zo trots! 
Wilt u weten waarop, of liever: op wie? 

Floortje in het Loo
Op mijn kind, u weet wel, Floortje, die niet alleen mijn broeddochter is, maar ook mijn biologische dochter. En waarom ik trots op haar ben? Kijkt u maar eens naar de foto hiernaast, dan kunt u het vast wel raden. 
Zij zit in het Loo, al een paar dagen en ze zit er niet zomaar omdat ze het een fijn rustig plekje vindt, nee, ze zit ook ergens op. Nu weet u het vast wel. Inderdaad, ze zit op eitjes, mijn kleine Floor is broeds.
Ma Tok heeft haar vijf eitjes gegeven van ons, de familie Tok. Ik hoop toch zó dat er een paar, of in elk geval één eitje bevrucht is door de tsaar. Hij doet wel goed zijn best, maar met zoveel hennen kan
de tsaar op vrijersvoeten

hij niet zorgen dat elk eitje een begin van een kuikentje in zich heeft. 
Toen Floor een dag op deze vijf eitjes had gezeten verbaasde het ma Tok dat er geen eitjes meer werden gelegd door de andere dames. Een broedse kip legt niet, maar nu leek het wel alsof er niemand meer eieren produceerde. Alleen Trijntje, die zorgde nog echt elke dag voor een groot bruin ei, dat ze in Soestdijk neervlijde. Maar plotseling ging ma Tok een licht op: de kippen konden nog wel in het Loo komen. En ja hoor: toen ze
Floortje als kuiken

Floor van haar nest tilde zag ze daar geen vijf maar zeven eieren liggen. Ze vroeg aan Floortje hoe dat kon en de kleine broedster antwoordde dat er twee kippen op bezoek waren geweest bij haar, ze hadden gezellig gekakeld en hun eitjes bij haar neergelegd met de vraag of zij, nu ze toch aan het broeden was, die eitjes ook wilde meenemen. Floortje had dat prima gevonden, maar ma Tok zei dat dat niet de bedoeling was. Als er elke dag nieuwe eitjes bij zouden komen zouden het er zoveel worden dat Floor niet groot genoeg zou zijn om ze allemaal warm te houden. Bovendien zouden de kuikens dan niet op dezelfde dag, maar misschien zelfs een week na elkaar uit hun eitjes kruipen en dat zou
Wiske met dochter Floortje

niet handig zijn, want Floor zou dan én op de eitjes moeten blijven zitten én haar kuikens opvoeden. Dat gaat niet samen en dan komt er niets van de kuikens terecht. Gelukkig had ma Tok de datum op de eitjes, die ze aan Floor had gegeven, gezet, zodat ze de andere twee gemakkelijk kon herkennen. Ze haalde die twee eitjes weg en ze deed ook meteen het deurtje van het Loo dicht, zodat het niet weer zou kunnen gebeuren. 

Vindt u het geen mooi gezicht, mijn dochter op eitjes? 
Als het goed gaat word ik oma! 

Wiske met Floortje onder haar vleugel

Ik herinner me nog goed de tijd dat Floortje mijn kuiken was, ze was zo schattig! 
Ma Tok zal wat foto's van haar als kuiken bij dit verhaaltje zetten, op mijn verzoek omdat ik steeds aan toen moet terugdenken. 
Kijken naar broedeitjes is niet interessant, vandaar deze kuikenfoto's.
En over een paar weken weten we of Floortje ook kloek geworden is. Spannend!

Ik loop de hele dag met een vuurrood kammetje rond, gewoon omdat ik zo opgewonden ben. 
Wat duurt dat wachten lang!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten