vrijdag 21 juli 2023

Een lekker hapje


Zaza:

Wat me nu toch is overkomen, ik schaam me diep.

de lekkere groene blaadjes
Eerst wilde ik het niet vertellen, omdat het zo'n domme actie was van mij, maar ma Tok heeft er foto's van gemaakt en ja, nu moet ik wel, want ze gaat de foto's hoe dan ook gebruiken en dan kan ik beter zelf het verhaaltje erbij vertellen dan een ander. 
Wat was er aan de vleugel? 
U weet vast wel dat ma Tok een poos geleden een roos heeft geplant in de tuin, maar dat die roos niet echt groeit, om het zo maar te kakelen. Die kale plant, hij bestaat uit een paar dode stokjes, staat in een soort gevangenisje, een rondje van kippengaas, om
te voorkomen dat Xena en Xandra er weer van gaan eten. Niet dat dat zo'n vaart zal lopen, er zit namelijk geen blaadje meer aan die stokjes,
Zaza na het opsnavelen van de groene blaadjes

laat staan een lekker mals grĂ³en blaadje. Dus die gevangenis kan net zo goed weggehaald worden, maar ma Tok laat hem nog steeds staan. Het is eigenlijk geen gezicht. Maar goed, ik had al een tijdje geleden gezien dat er in de aarde naast die dorre takjes een paar heerlijke groene blaadjes aan het groeien waren. Ziet u ze op de foto? Ik zat er telkens verlekkerd naar te kijken, maar niet te opvallend, want ik wilde ze voor mij alleen hebben. Ik dacht en ik dacht, maar ik kwam er niet uit: hoe moest ik in die gevangenis komen om die lekkere hapjes te kunnen opsnavelen? Dat was nog niet zo gemakkelijk, maar uiteindelijk lukte het me toch. 
Zaza loopt rondjes door haar cel
Ik vloog omhoog en liet me toen naar beneden zakken tot vlakbij de blaadjes. Ze waren verrukkelijk, dat kan ik u wel vertellen. Ik bleef nog even zitten nagenieten, maar toen wilde ik weer verder gaan met scharrelen in de tuin. 
Alleen: hoe kwam ik nu weer uit die gevangenis? Ik probeerde omhoog te vliegen, maar omdat er zo weinig ruimte was kon ik mijn vleugels niet goed uitslaan en dat is wel nodig als je omhoog wilt gaan. 
Ik piekerde me suf, maar ik kwam er niet uit, zowel letterlijk als figuurlijk. Ik begon rondjes te lopen rondom de dode roos om te kijken
Zaza is weer vrij

of er ergens een opening in het gaas zat, maar helaas was die er niet. Wat moest ik nu? 
Gelukkig hadden de andere kippen niet in de gaten dat ik me zo in de nesten had gewerkt, anders zou ik me vreselijk geschaamd hebben. 
Na een hele poos zag ik ma Tok voor het raam in de gang van het mensenhuis staan. Ze keek naar me en gelukkig begreep ze mijn probleem. Ze kwam naar beneden en liep de tuin in. En hielp ze me toen uit mijn gevangenis? 
Nee, ze ging eerst foto's maken! 
Nota bene! 
Daar werd ik wel een beetje boos om, maar ik hield me in, want ik
Zaza doet net alsof er niets is gebeurd

had haar wel nodig om bevrijd te worden, wat ook nog een hele klus was, omdat ik er niet van houd om te worden opgepakt en ma Tok dat wel wilde doen om mij uit mijn gevangenis te tillen. Eindelijk was ik eruit. Ze lachte en zei dat ik een beetje dom was geweest. Ik deed net alsof er niets was gebeurd, zodat de anderen mij niet zouden kunnen plagen met mijn actie. 
De tsaar kwam kijken wat er aan de vleugel was geweest, maar ma Tok verklapte mijn domheid niet. Dat viel me weer mee van haar, hoewel ik nog steeds een beetje nijdig ben om die foto's.

1 opmerking:

  1. Zaza sukkeltje :)
    (Annemieke die nog steeds niet kan inloggen maar wel wil reageren).

    BeantwoordenVerwijderen