vrijdag 7 juli 2023

Burgeroorlog op komst?


Annette:

Ik hoorde dat ma Tok erover aan het denken is om de tsaar in te ruilen voor een lievere haan.

tsaar Nikolaas 
Of dat gaat gebeuren weet ik niet, maar ik vind wel dat er in elk geval een haan nodig is hier in de Tok-tuin. 
Ikzelf zou het liefste weer een chabo haan hebben, ik ben nog steeds niet helemaal over het verlies van LazaRus heen, hij was zo'n goede haan voor ons. Hij kraaide iets minder schel dan de tsaar en toch beschermde hij ons goed. Hij was ook wat rustiger, maar dat komt misschien omdat ik hem niet als jong haantje heb gekend. 
Maar ja, wat moet de tsaar dan? Zou ma Tok hem echt helemaal naar mevrouw Angelique gaan terugbrengen? Dat schijnt heel ver rijden met de auto te zijn. 
En zou mevrouw Angelique hem wel terug willen hebben? 
goeie ouwe LazaRus
Ma Tok zal hem zeker niet aan zijn lot overlaten, daarvoor ken ik haar te goed. 
Ik weet het niet meer allemaal, het zorgt wel voor onrust onder ons, de hennen van de familie. Wij hebben niet veel last van het woeste gedrag van Nikolaas, maar ik vind het wel zielig voor ma Tok dat zij telkens bloedend de tuin verlaat. Als ze haar laarzen aan heeft weet de tsaar altijd nog wel een plekje te vinden waar hij haar kan raken. Ik heb aan hem gevraagd waarom hij dat doet, hij antwoordde dat hij het gewoon niet kan laten, hij voelt dat hij ons moet beschermen en dat kan hij maar op één manier. 
Ma Tok neemt het hem niet kwalijk,
Wiske heeft niets op met de tsaar

ze zegt dat het gewoon de aard van het beestje is, maar ze is niet blij met haar bloedende handen en benen, dat zie ik wel aan haar gezicht. 
Nu zijn er in de tuin een paar hennen die de tsaar niet echt mogen. Dat is niet vreemd, iedere heerser heeft wel tegenstanders, dat zie je in de mensenwereld ook. Het is nog niet zover dat er zich groepjes gaan vormen van voor- en tegenstanders, maar dat zou zomaar kunnen gaan gebeuren. 
Dat lijkt mij vreselijk, een soort van burgeroorlog in de Tok-tuin. Dat moet te allen tijde voorkomen worden vind ik. Maar hoe doe je dat als eenvoudig hennetje? 
Annette in gesprek met de tsaar
Ik zou graag naar ma Tok toestappen om haar te vragen wat zij van plan is te gaan doen aan de situatie, maar dat durf ik niet zo goed. De onzekerheid die er nu heerst is niet goed voor ons. 
Ik heb aan de tsaar gevraagd hoe hij het zou vinden om terug te gaan naar mevrouw Angelique. Hij keek mij een beetje wazig aan en kakelde toen dat hem dat niet zoveel zou uitmaken, mevrouw Angelique zorgt ook goed voor haar kippen. Toen ik hem vroeg of hij ons dan niet zou missen keek hij verbaasd. 
"Een haan is overal thuis
Nikolaas: er zijn overal kippen om te treden
en er zijn daar ook hennetjes om te treden en over te heersen," kakelde hij en hij liep naar de voersilo om zijn krop vol te stoppen. 
Heb je nou ooit! 
Dat had ik niet van hem gedacht, dat hij ons zomaar zou willen omruilen voor andere kippen. 
De eerstvolgende keer dat hij mij wil treden zal ik feestelijk bedanken voor de eer. 
Wat denkt hij wel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten