vrijdag 11 augustus 2023

Quinoa is boos


Quinoa:

Wat heeft het vreselijk veel geregend vorige week. 

Quinoa broedt, Pavlova houdt haar gezelschap
Gelukkig is het deze week wat droger, we moesten steeds schuilen in de rennen van Soestdijk en het Loo en ook in ons Tok-huis. 
We zitten dan wel droog, maar ik ben toch liever de hele dag lekker buiten. 
Tenminste, dat was zo. 
oude Odette (vooraan)
Maar nu zit ik graag op het plateau van ons huis, met mijn blik op oneindig en mijn verstand op nul. Het liefst heb ik meerdere eitjes onder mijn warme buik in mijn dons liggen, maar ma Tok haalt die telkens weg. 
Dat vind ik zó flauw van haar, ik wil gewoon broeden maar dat mag niet omdat we al met zoveel zijn hier. Dat is onzin, er kunnen best nog een paar kuikentjes bij, die nemen helemaal niet zoveel plaats in. 
Als ze groot worden verandert dat natuurlijk, maar dat is van later zorg. 
Misschien zijn er tegen die tijd wel een paar oude kipjes gaan hemelen, er lopen hier best wat senioren rond. Odette is dertien en Wiske en Xara zijn al acht jaar, dat is best oud voor een kip. 
Ma Tok zet mij elke morgen zonder pardon in de tuin omdat ik moet eten en drinken en mijn poten strekken, zoals ze dat noemt. 
Quinoa na het onderonsje met de tsaar
Wat een onzin! Ik heb haar een keer uit boosheid in haar hand gepikt, weliswaar heel zachtjes, het bloedde niet eens, maar ze zei dat ik dat nooit meer mocht doen. 
Toen heb ik tegen haar gekakeld dat zij ook dingen deed die ze van mij nooit meer mocht doen. 
Daar moest ze nota bene om lachen! En ze zette me de volgende dag gewoon weer buiten, zomaar in de regen ook nog. 
Ik begin toch een beetje begrip te krijgen voor onze tsaar en ik heb hem gevraagd of hij haar een keer extra hard wil pikken. Dat liet hij zich geen twee keer zeggen, maar helaas had ma Tok die dag een 
Quinoa als kuiken
lange broek en haar laarzen aan, dus het haalde niet veel uit. 
Geen bloed, om het zo
maar te zeggen. 
Dat was jammer, maar ik heb Nikolaas toch hartelijk bedankt dat hij zo goed voor zijn hennen zorgt. 
Of hij vindt dat er gebroed mag worden in de tuin? 
Nee, ik geloof dat hij het aantal hennen onder zijn gezag wel groot genoeg vindt. 
Hij heeft het vreselijk druk, zegt hij telkens, maar ik zie hem toch regelmatig lekker zitten schransen en hij zit ook best vaak te suffen, nou, volgens mij heb je het dan niet druk. 
Ik denk dat hij het best leuk zou vinden als er meer nazaten van hem hier uit hun eitjes zouden kruipen. Volgens mij zou hij weer een trotse vader zijn. 
vader en dochter
Maar dat weten hanen pas als het zover is, die kunnen niet 
vooruitdenken zoals wij, hennen. 

U weet toch dat Nikolaas mijn vader is? 
Ik ben er best trots op dat ik
van hem afstam, hij is mooi en hij handhaaft de orde prima hier in de tuin. 
Of ik dan wel eitjes kan uitbroeden die door hem bevrucht zijn? 
Natuurlijk kan dat, ik broed geen eigen eitjes uit, als je broeds bent leg je niet, dus er is geen gevaar voor inteelt.
Ik ben de enige nazaat van onze tsaar hier in de tuin, de andere kuikens waren allemaal haantjes, dus die zijn verhuisd naar Stolwijk. Dat betekent dat ik elk door hem bevrucht eitje van de hennen hier kan uitbroeden. 

En ik vind ma Tok nog steeds stom dat dat niet mag.

2 opmerkingen:

  1. Annemieke: team ma Tok! Sorry Quinoa maar er zijn echt meer dan genoeg hebben. Die grote Brahma’s tellen elk voor vier qua ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen