vrijdag 5 januari 2024

Lichtflitsen en knallen


Amalia:

Ma Tok had ons gewaarschuwd dat er een bak herrie aankwam in de nacht.

vuurwerkrest in de Tok-tuin
En ze had gelijk, het was echt vreselijk. Ma Tok had ons, de "buitenkippen", in het Tok-huis willen zetten voor de veiligheid, maar daar hadden wij alle vijf geen zin in. We gingen gewoon in de struik zitten met onze ogen dicht en we sliepen bijna toen er een enorme lichtflits voorbijkwam met vlak daarop een keiharde knal. 
Ik hoorde Wendy piepen dat ze spijt had dat ze niet naar ma Tok had geluisterd. 
Alexia en Ariane kruipen nog dichter tegen elkaar aan
Dat vond ik een overdreven reactie, al was ik eerlijk gekakeld ook geschrokken. 
Ik keek om mij heen maar ik zag niets verontrustends, dus ik nam aan dat dit een vergis-bommetje was geweest. Gelukkig was er niemand gewond geraakt. 
Omdat ik als kroonprinses de leiding hoor te nemen als de tsaar er niet is maande ik iedereen aan rustig te blijven zitten en verder te slapen. Ik zag Alexia en Ariane nog dichter tegen elkaar aan kruipen en ik gaf het goede voorbeeld door mijn ogen te sluiten. 
Het bleef nog een hele poos een lawaai als een oordeel, maar er kwamen geen lichtflitsen en knallen
de tsaar wilde een klacht indienen

meer de tuin in. 
Wat zijn mensen toch een rare wezens. Wie gaat er nu herrie maken voor de lol? En het stinkt ook nog, de volgende dag roken wij het nog. 
De tsaar kakelde dat hij een klacht wilde indienen, maar toen ik vroeg bij wie hij dat wilde doen wist hij het niet. 
Ik zou het ook niet weten. 
Ma Tok is ook tegen het geknal, vooral omdat de poezen er bang van worden. 
En omdat de lucht vies wordt. 
En omdat het heel veel geld kost, wat beter besteed had kunnen worden. 
Ik vraag me af wanneer het verboden gaat worden. 
Wat zegt u? 
Het is al verboden in de stad? 
Amalia zou het allemaal wel even regelen

Dan begrijp ik er helemaal niks meer van. 
Hoe kan het dan dat het toch gebeurt? En waarom mag die troep nog wel verkocht worden? 
Als ik aan de macht was in mensenland zou ik het wel weten! 
Ik zou gewoon verbieden dat er vuurwerk gemaakt wordt, dan is alles opgelost. 
Gaan de mensen het dan zelf maken en dat is nog veel gevaarlijker? 
Het moet niet gekker worden! 

Nee, het oude jaar is voorbij, maar ik verwacht niet veel goeds voor het nieuwe als de mensen zo dom blijven. 
Ik ben blij dat ik een hen ben en dat ik veilig in de Tok-tuin woon. 

1 opmerking:

  1. Helemaal eens met het afschaffen van die vuurwerk ellende. Ook voor mensen beter.

    BeantwoordenVerwijderen