vrijdag 29 december 2023

Lawaai


Linda:

De schilders zijn nog niet klaar, maar ze zijn deze hele week niet geweest in de Tok-tuin. 

veilig op de stok in het Tok-huis
Ma Tok zegt dat ze vakantie hebben, kerstvakantie. Ik vind het prima, het is weer lekker rustig hier. Al die herrie en die vreemde mensen hoeven van mij niet zo hard. Behalve die ene schilder natuurlijk, die de boze rode kater heeft weggejaagd en Alexia daardoor heeft gered, die mag altijd terugkomen. Ma Tok zegt dat er over een paar dagen heel veel lawaai gaat komen, maar dat is waarschijnlijk pas als wij veilig in het Tok-huis zitten, dus daar zullen we niet veel last van hebben. 
Ik weet niet wie er zo gek is om herrie te gaan maken in de nacht, daar is toch niets aan? 's Nachts
of bovenop de hor-deur

hoor je te slapen in je veilige hok op een stok of bovenop de hordeur. Als je dat niet doet ben je de volgende dag geen cent waard, dat heb ik ondervonden toen ik een keer zo eigenwijs was om wakker te blijven. Dat was in de zomer, toen het maar heel kort donker was, dus erg veel maakte het niet uit, maar ik merkte het toch. 
Er zijn wel twee mensenkuikens geweest deze week. Ze kwamen bij ons kijken toen ma Tok de deur van het Tok-huis open deed. 
Ze gaven ons heel veel wormpjes, dat was erg fijn en ze liepen met hun laarzen aan door de tuin. 
de mensenkuikens die zo gul waren met de wormpjes
Die laarzen waren niet meer zo schoon toen ze weer naar binnen gingen, dus ma Tok liet hen die uitdoen op de drempel van het mensenhuis. Ik denk dat ze in het mensenhuis weer schoon worden gemaakt. Ma Tok gaat ook nooit met haar laarzen aan het mensenhuis in, die dingen horen bij de tuin zegt ze dan. Ze heeft er een speciale standaard voor, daar staan ze ondersteboven op. 
Waarom ondersteboven? Als u even nadenkt begrijpt u het vast wel. 
Juist ja: als ze gewoon overeind staan lopen ze vol met regenwater en dan worden de sokken van ma Tok nat, terwijl die laarzen haar voeten juist droog moeten houden. 
Ze is met die twee kuikens ook naar Hoogendoorn geweest omdat ons voer bijna op was. En ook omdat het daar altijd zo leuk is, dat vonden de jongens ook. 
de grote voorraadton zit weer helemaal vol
Nu is onze voorraadton weer helemaal gevuld en er zijn ook weer nieuwe emmertjes met meelwormen. 
De kuikens zijn nu naar hun andere oma, dus de pret van extra meelwormen was van korte duur. Ma Tok heeft beloofd dat we de morgen na de herrie ook weer iets extra's krijgen omdat het dan een feestdag is, ze noemen dat nieuw jaar. Wat er nieuw aan is weet ik niet, elke dag is zo'n beetje hetzelfde hier in de tuin, maar tegen extra wormpjes zeggen wij nooit nee, dus ik doe maar net of ik het begrijp. 
Soms moet je je slimmer voordoen dan je bent, zeker als het iets lekkers oplevert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten