vrijdag 10 augustus 2018

Vertrek van een lid van de familie Tok


Iona:

Ja, u ziet het goed, mijn naam is veranderd.
In plaats van Iyona heet ik nu Iona.
Dat komt omdat ik een haan ben en geen hen.

Iona
Ma Tok heeft contact gehad met de lezeres, naar wie ik vernoemd was, en ook met mijn broedmoeder Babette en zo zijn zij tot mijn nieuwe naam gekomen. Ik heet nu naar een man uit de bijbel, die door een grote vis was opgeslokt.
Ik vind het allemaal best, zolang ik maar hier in de Tok-tuin mag blijven.
Ik geloof dat Ma Tok bang was dat ik als eerste zou moeten verhuizen naar Stolwijk, maar dat is niet gebeurd.
Er is wel iemand vertrokken en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet rouwig om ben.
Wie er weg is?
v.l.n.r.: Hildert, Hannah en mama Pippa
zo te zien een lief gezinnetje
Hilda.
Zij bleek ook een haantje te zijn en niet zo'n lief haantje ook nog. Ma Tok had haar al omgedoopt tot Hildert en zij heeft eerlijk geprobeerd om hem in de tuin te laten blijven, maar Hildert de haan was zó agressief dat hij niet te handhaven was.
Hij wilde de hele tijd met mij vechten, ik kreeg niet eens meer de gelegenheid om te eten en als opgroeiend kuiken heb je je voeding toch nodig. Hildert rende ook steeds achter de hennen aan, hij wilde zelfs Yvonne en Yvette
Hildert kijkt boos naar Iona
niet met rust laten.
Het was een constante herrie hier in de tuin en Ma Tok kwam telkens naar beneden om te kijken of het allemaal wel goed ging. Toen zij zag dat Hildert mij bij mijn nek had gepakt en niet eens los liet toen ik ging rennen zei ze tegen pa Tok dat het zo niet langer kon doorgaan.
Ze belde naar Hoogendoorn en vroeg of Hildert daar een plekje kon krijgen. En omdat zij al zo lang klant zijn mochten ze hem komen brengen.
Ma Tok kwam de tuin in met haar vangnet en ze had Hildert in één keer te pakken. Hij werd in een doos met héél veel luchtgaten gezet en toen verdween hij uit de tuin. Hij mocht nog wel even afscheid nemen van zijn moeder Pippa, die hem de vorige avond
Hildert met zijn nieuwe dames bij Hoogendoorn
onder haar vleugel had moeten klemmen om hem rustig te krijgen.
Ik heb de indruk dat zij het ook stiekem een opluchting vindt dat haar broedzoon is vertrokken.
Hij heeft een mooi plekje gekregen bij drie hennen, vertelde Ma Tok haar en nu is zij helemaal gerustgesteld.
En de rust in de Tok-tuin is een verademing, daar zijn we het allemaal over eens.
Omdat wij, de drie overgebleven kuikens, inmiddels ook in het Tok-huis slapen mochten wij aanwezig zijn bij een vergadering, die was
LazaRus moet de baas blijven van de familie Tok
samengeroepen door Laza, onze baas.
Hij vertelde dat het nu weer heerlijk rustig was geworden en dat hij hoopte dat dat zo zou blijven.
Hierbij keek hij mij in het bijzonder aan.
Ik begreep wat hij bedoelde: ik ben ook een haan en als ik mij rustig houd mag ik blijven in de tuin.
Ik ben dat zeer zeker van plan, want ik heb het hier prima naar mijn zin met mijn broedmoeder Babette en mijn broedzusje Inge. Pippa heeft nu alleen Hannah nog maar onder haar hoede en dat is een hele verbetering.
Zo is de familie Tok geslonken, maar desondanks beter geworden.
Ik hoop dat Hildert een goed huis gaat vinden bij een fokker, waar hij zich lekker kan uitleven.

Vaarwel, ondeugd, je kan er ook niets aan doen dat je zo fel van karakter bent.

2 opmerkingen:

  1. Je zou er bang van worden; die blik van Hildert. Zo jong en nu al zo'n macho. Gelukkig heeft hij nu z'n eigen hennen! Houd je maar gedeist, Iona, dan ga je een fijn leven tegemoet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht al: die zwarte met die kwastjespoten wordt wel erg groot en flink en ziet er niet meer bepaald als een kuiken uit met zijn fiere staart!
    Blij dat u weer thuis bent, Ma Tok, want een paar daagjes kippenoppas zijn is geen sinecure; er gebeuren altijd weer onverwachte dingen en aan het eind van de dag moeten er toch weer 19 in het grote hok zitten en de dames Y netjes in hun eigen paleis! Petje af dat u dit elke keer weer voor elkaar krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen