vrijdag 24 april 2020

In de nesten


Nadine:

Ik heb er al een tijdje naar gekeken, maar ik blijf het vreemd vinden.
Wie wil er nu broeden BOVEN de Tok-tuin?

het nest in het overspanningsnet
En dan bedoel ik niet in de boom, nee, zomaar, bovenop ons net.
Het ziet er toch niet uit?
En erg veilig is het niet, het is veel te zichtbaar.
Als het gaat regenen wordt alles nog nat ook, er zit geen dakje op.
Ik geef toe dat het een prachtig bouwsel is, het zit kunstig in elkaar, maar dat is dan ook alles.

Van wie het nest is?
Ik weet het niet zeker, maar ik vind het eruit zien als een merelnest. Zou mevrouw Merel haar zinnen hebben gezet op een nieuwbouw
kunstig bouwwerk
woning? En zou ze dan net zolang bij haar man hebben aangedrongen tot hij zich liet overhalen om haar haar zin te geven?
Ik kan me voorstellen dat je wel eens wat anders wilt zien dan bladeren als je een hele tijd op eitjes moet zitten, misschien wilde ze een ruim uitzicht hebben. Meneer Merel is een aardige vogel, ik heb wel eens met hem getwitterd, zou hij tegen beter weten in zijn vrouw een plezier hebben willen doen?
Ik kan me zo indenken dat hij gek werd van haar gekwetter over altijd maar weer hetzelfde oude nest, waar ze elk jaar al op gezeten
mevrouw Merel
heeft, dat gezonde frisse lucht voor de kleintjes nodig is en zij lekker warm in de zon wil zitten en zo voort.
Dan ga je als lieve merelman wel overstag.
Maar er zit niemand op het mooie nest. Zouden de bouwers hebben ingezien dat het niet zo'n handige plek is? En zouden ze dan een nieuw onderkomen hebben gemaakt ergens anders, in de boom bij voorbeeld? Erg jammer van al het werk, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zoals het spreekwoord zegt.

Ik hoor meneer Merel elke dag het hoogste lied zingen, 's morgens
meneer Merel
vroeg en ook als het donker begint te worden. Hij en zijn vrouw zullen dus niet erg ver weg hun definitieve nestje hebben gemaakt.
In de grote struik in de Tok-tuin zitten nog een paar heel oude nesten, misschien hebben ze er daar wel weer één van opgeknapt. Ik zal eens opletten waar meneer heengaat als hij zijn liedje heeft gefloten.

Er wordt hier nog steeds niet gebroed in de tuin, voor zover ik dat kan nagaan.
Babette en Barbara zitten wel al een week of langer elk aan een kant van de slaapverdieping, maar ik zie ma Tok elke ochtend eieren
de 2 serama's in hun hoekjes, links Babette en rechts Barbara
weghalen als zij even naar buiten zijn, dus daar zullen geen kuikens komen, lijkt mij.
Wat ik vreemd vond was dat ma Tok de beide Serama's een knipoog gaf, wat dat te betekenen had kon ik niet bedenken.
Misschien vindt zij het grappig dat de twee kleintjes nog steeds volhouden in hun hoekjes.
En het is inderdaad een lollig gezicht.

1 opmerking:

  1. Arme serama's 😉. Hier vandaag de eerste kuikens. Serama uitgebroed door Chabo. Bedankt voor de wekelijkse verhalen. Ik haal er veel informatie uit voor onze eigen kippen

    BeantwoordenVerwijderen