vrijdag 9 april 2021

Paleizen te huur?


Trui:

Wat gebeurt er toch vreselijk veel in de Tok-tuin.
Nu is mijn vriendin Katie er ook al niet meer. 

Trui in het Tok-huis (2e van links)
Ik bleef helemaal alleen over in Soestdijk. Ik vond dat niet zo'n ramp, maar ma Tok zei dat het niet goed is, een kip alleen, dus ze verplaatste mij op de avond na de dood van Katie vanuit Soestdijk naar de anderen in het Tok-huis. Het was er gezellig, maar ik miste toch mijn paleis en de volgende avond ging ik weer gewoon in Soestdijk op stok. Ma Tok zette me weer bij de anderen en de volgende avond was het nachthok van mijn paleis dicht, ik kon er niet meer in. Toen ben ik uit mezelf maar bij de anderen gaan zitten, ik moest toch ergens slapen. 
Ma Tok prees me toen ze de deur
Barbara en Floortje samen in het legnest

kwam sluiten: "Dat heb je knap gedaan, Trui!" 
Alsof het iets moeilijks was. 
Maar goed, ik woon nu dus ook in het Tok-huis. 
De beide paleizen stonden leeg. 
Ik wist niet of ma Tok er iets mee van plan was, maar ik zag haar wel de ren van het Loo afsluiten en ze zette ook een legnest in de slaapkamer van Soestdijk. 
Dat was het legnest waarin Floortje en Barbara al een poosje zaten te "broeden" op twee kalkeitjes. 
De beide dametjes waren erg boos dat hun nest was verdwenen uit het Tok-huis en het hielp niets dat ma Tok het dubbele legnest van mijn meneer Kees voor hen neerzette, met de twee eitjes erin. Ze maakten duidelijk dat ze hier niet in wilden door de eitjes eruit te wippen op de
Barbara en Floortje samen in het Loo
grond en vervolgens op het koude beton te gaan zitten "broeden." 
Wat een eigenwijze meiden zijn dat, zeg. 
Toen ze merkten dat ma Tok niet van plan was hun "eigen" legnest weer neer te zetten kozen ze eieren voor hun geld en gingen ze toch maar samen in één van de twee nestjes zitten. 
Ma Tok liet hen een nacht en twee dagen zo zitten en verhuisde het hele legnest met de broedsters erin naar het Loo. 
De volgende morgen, paasmorgen, zaten ze nog braaf op hun kalkeitjes en ma Tok vond dat ze nu wel hadden bewezen echt broeds te zijn; ze verwisselde de nep-eitjes voor vijf echte en liet Floor en Barbara met rust. 
Het zal mij benieuwen of er iets terecht komt van het samen op één nest zitten, ik vind het een raar
Inge broedt in Soestdijk
idee, maar ja, als ze niet anders willen kun je het proberen. 
"En Soestdijk," zult u vragen. "dat  stond toch ook leeg?" 
Ja, dat stond leeg, dat zegt u goed. Maar inmiddels heeft ook dit paleis een bewoonster. Er was nog een hennetje broeds geworden, zij bleef maar op de bodembedekking van het plateau in het Tok-huis liggen en zodra er iemand daar een eitje deponeerde schoof zij dat meteen onder haar warme buikje. Ma Tok zette haar 's avonds in Soestdijk in het daar klaarstaande legnest met daarin twee kalkeitjes. De volgende morgen zat Inge, want zij was het, die braaf warm te houden, dus ook zij kreeg echte eitjes om te bebroeden. 

En nu is het afwachten of onze tsaar zijn werk goed heeft gedaan en of ma Tok de juiste eitjes heeft uitgezocht om te bebroeden. 
Want aan de buitenkant kun je niet zien of een ei bevrucht is of niet. 
Het worden weer spannende tijden in de Tok-tuin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten