vrijdag 30 april 2021

Broeden, een kunst op zich


 Pippa:

U bent vast benieuwd hoe het inmiddels gaat met de twee broedende kipjes hier in de tuin.

Barbara en Floortje van de eitjes af
Floortje en Barbara, inderdaad. Zitten zij nog steeds braaf op hun eitjes of is er iets veranderd inmiddels? 
Wat er veranderd kan zijn? 
De twee kunnen bij voorbeeld ruzie hebben gekregen, of de zin om te broeden kan bij één van de meiden zijn verdwenen, of .... ja, vult u het zelf maar in.
Ma Tok kwam maandag kijken bij de twee dametjes en wat zag zij? Floortje stond voor het raam naar buiten te kijken of er al wormpjes aan kwamen voor haar en Barbara zat bovenop het legnest. 
Nee, niet op de eitjes, ze zat op het dakje van het nest. 
Ma Tok voelde bezorgd aan de eitjes, die niet erg warm aanvoelden. 
"Wat is dat nou, meisjes?" vroeg ze en ze was nog niet uitgesproken
de verlaten eitjes

toen eerst Floortje en daarna ook Barbara langs haar heen de tuin in vlogen. 
Ma Tok keek hen verbluft na en nam de eitjes mee naar het legnest in het Tok-huis, waar Odette al een paar dagen zat te "broeden" op een kalkeitje. 
"Wil jij de kuikens nog proberen te redden?" vroeg ze en ze legde de eitjes onder Odette, die ze met haar snavel wat verder op hun plaats duwde. 
Ik keek mijn ogen uit naar die twee ontrouwe hennetjes, die hun broedsel gewoon in de steek lieten. Ze gingen eerst uitgebreid een zandbad nemen en toen kregen ze
Barbara en Floortje weer in de tuin

nog ruzie ook. Ze vlogen elkaar aan alsof ze de ergste vijanden waren. Zouden ze te lang bij elkaar hebben gezeten in een te kleine ruimte? 
Ik heb de hele tijd al gedacht dat het niets was, samen broeden, vorig jaar mislukte het ook met Floortje en Babette. 
Gelukkig betoonde Olga, die samen met onze tsaar hier was aangekomen, zich een echte tsarina; zij zette haar grote lijf tussen de twee ruziezoekers, zodat die elkaar niet meer konden zien en zo was het gevecht snel ten einde.
De volgende dag, dinsdag dus, keek ma Tok met haar schouwlamp in de eitjes, die Odette nu onder zich had.
"tsarina" Olga

Ze zag nog wel een erg donker gedeelte in twee eitjes, er zaten dus wel kuikentjes in, maar omdat het broeden nu al meer dan drieëntwintig dagen had geduurd geloofde zij niet dat deze kleintjes nog leefden. Ze liet ze nog even liggen bij Odette en 's avonds verplaatste zij het legnest samen met het hennetje naar Soestdijk. 
De volgende morgen haalde zij de twee eitjes weg en gaf Odette vijf nieuwe eitjes om te bebroeden. 
Ik hoop dat het nu wel goed gaat, twee mislukte broed-pogingen vlak na elkaar is wel erg. 
Ik heb al gedacht dat ik het maar weer moet gaan proberen, maar ik wordt een dagje ouder en ik weet niet of ik het nog kan opbrengen. Odette is wel ouder dan ik, maar we
Odette broedt op 5 nieuwe eitjes

schelen maar een paar dagen, dus dat kun je niet echt meetellen. En zij heeft lang niet zo vaak gebroed als ik en elk nestje kost je toch zeker een maand van je leven, heb ik wel eens gehoord. 
Niet dat ik het niet graag doe, maar ik laat het nu met liefde over aan een ander.
Odette zit nu al een aantal dagen braaf te broeden op haar eitjes en als ma Tok haar eraf haalt om te eten en drinken doet zij dat gretig, waarna zij weer snel plaatsneemt in het legnest op de vijf haar toevertrouwde eieren. 
Zouden er nu wel kuikens komen?

2 opmerkingen:

  1. Dat zou leuk zijn: nieuwe kuikens! Eigenlijk hoort het er elk jaar bij hè in de Toktuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd. Hier 6 Antwerpse baardkriel kuikens. En nu twee hennen met ieder 5 serama eieren.

    BeantwoordenVerwijderen