vrijdag 16 april 2021

Rare dochter en vreemde vriendin


Wiske:

Mijn dochter Floortje is broeds. 
Dat is niet zo vreemd, zult u zeggen, het is tenslotte lente. 

Floortje en Barbara samen aan het broeden
En dat klopt. 
Maar er is toch wel iets raars aan de vleugel met Floortje. Ze is altijd al apart geweest, zo was ze verliefd op een meeuw, die gekke meid; dat is alweer een poos geleden en daar is ze helemaal overheen gekomen, gelukkig. 
Wat er dan nu voor raars is aan haar broedsheid? 
Ze wil persé samen met Barbara op eitjes zitten. 
Dat kan toch nooit goed gaan? 
Van wie zijn de kuikens, als die er komen? Zouden ze die samen gaan opvoeden, of gaan ze er ruzie over maken? Daar moet je toch niet aan denken! 
Nee, dan doet Inge het beter, die zit in haar eentje op eitjes, zoals het hoort. 




Babette:

Mijn beste vriendin Barbara zit op eitjes, samen met Floortje. 

Barbara en Floortje samen
Ik weet nog dat ik vorig jaar ook zo mal was om samen met Floor te gaan broeden. 
Dat is toen niets geworden, op een gegeven moment wilde Floor niet meer en ik ook niet, of andersom, dat weet ik niet meer. 
Ik houd nu dus mijn hart vast of dat wel goed gaat met dat broeden van die twee. 
Inge zit alleen op haar eitjes, dat komt wel in orde, als ze bevrucht zijn tenminste. 
Ik heb al met Wiske, de moeder van Floor, gekakeld, zij denkt er ook het hare van, van dat samen broeden bedoel ik. 




Floortje: 

Ik begrijp niet dat iedereen zo zit te zeuren over ons samen broeden. 

Floortje en Barbara gezellig samen aan het broeden


Het is gewoon heel gezellig met ons tweetjes, als je alleen zit te broeden zit je drie hele weken in je eentje, daar is toch niets aan. 
Nu heb ik tenminste iemand om tegen te kakelen en het is nog lekker warm ook. 
Bovendien kunnen we om de beurt gaan eten en drinken, terwijl de ander de eitjes warm blijft houden. 
Ik vind het juist geniaal van ons, dat we dit met twee hennen doen. 
En wie de kuikens gaat opvoeden? 
Dat doen we ook samen natuurlijk, als je dat alleen moet doen heb je het heel druk, vooral als ze allemaal uitkomen.


Barbara:

Hè, wat is het gezellig om samen met een andere hen te broeden. 
Ik dacht altijd dat de broedtijd heel eenzaam hoorde te zijn, maar nu weet ik beter. 

de broedeitjes
Wij verdelen de taken heel goed, als de één eet broedt de ander en andersom, maar de meeste tijd zitten we lekker samen op de eitjes. Ma Tok heeft nog niet met haar schouwlamp gekeken of er al iets groeit in de eieren. Ze heeft het een beetje druk de laatste tijd. 
Ik hoorde dat één van haar katten al wekenlang zoek was en die schijnt nu weer thuisgekomen te zijn. Die kat, Igor heet hij, moest ook op de televisie verschijnen. 
Wat een onzin! 
Laat hij gewoon thuisblijven, dan is er niets aan de hand.

1 opmerking:

  1. Wat een leuk verhaal. Ook geweldig dat Igor weer terecht is. Ik zag het in Leidsch Dagblad en meende Igor al te herkennen van het Katblad:)

    BeantwoordenVerwijderen