vrijdag 9 juli 2021

Wat is wijsheid?


 Quinoa:

Mijn mama Odette vindt mij erg lief en daar ben ik blij om. 
Queenie is veel ondeugender en Ranja ook. 

Odette met haar kuikens (1 en 2 dagen oud)
Nu heeft Queenie tegen mij gepiept dat zij wel weet hoe dat komt, maar dat ik nog te jong ben om dat te begrijpen. 
Moet je toch meemaken! Te jong! 
Ik ben maar één dag later uit mijn ei gekomen dan zij en wat is één dag op een kippenleven? 
Wat vindt u daar nu van? 
Ranja schijnt het ook te begrijpen en zij is nota bene nog jonger dan ik. Ik wil het niet aan mama Odette vragen, dan denkt zij straks dat ik dom ben en dat is toch niet zo. 
Ik kan al heel goed zaadjes oppikken en water drinken en op de stok zitten onder mama's vleugel,
Queenie en Quinoa op stok met Odette (1-6-21)

dus ik ben al een heel stuk op weg om een goede kip te worden. 
En ik ben nog maar zeven weken oud, dus ik heb de tijd nog om verder te groeien en wijzer te worden. 
Of Queenie en Ranja nog veel wijzer gaan worden weet ik niet, ze halen alleen maar streken uit. Ik zag Ranja al bovenop haar mama Pippa staan, de stouterd. En Pippa zei er niet eens wat van. Queenie probeert steeds alle lekkere hapjes weg te snaaien, daarin is zij erg goed, maar of dat nu wijs is? 
Als zij dat straks in de tuin doet krijgt ze vast van iedereen een flinke pik in haar kop. 
Daar pas ik voor. Ik heb eens goed naar de snavels van die grotere hennen gekeken en die mijdt ik liever. 
Nikolaas spert zijn snavel open om te kraaien
Om maar niet te spreken van de snavel van tsaar Nikolaas, die kan hij heel ver opensperren, dat zag ik pas toen hij hier vlakbij stond om te kraaien. En ma Tok had een poosje geleden bloed aan haar been toen hij haar had gepikt. Nu draagt zij telkens laarzen als ze de tuin in komt en ze laat Nikolaas daar gewoon in pikken. Dat vindt hij erg vreemd, hij verwacht dat zij gaat terugvechten maar ze negeert hem gewoon. Door die laarzen kan hij niet heen komen en zo zijn de benen van ma Tok veilig. 
Mama Odette kakelde tegen mij dat onze tsaar iedereen, die hij niet vertrouwt, aanvalt om ons te beschermen. 
Maar ma Tok is toch wel te vertrouwen? Zij geeft ons allerlei lekkers en ze houdt ons paleis
Quinoa is blauw

schoon. Mama kakelt dat het in de tsaar zijn genen zit om zijn hennen te beschermen en dat hij er dus niets aan kan doen. Ik ben blij dat ik geen haan ben, dan zou ik ook iedereen moeten aanvallen die te dicht in de buurt zou komen en ik houd helemaal niet van aanvallen. Zouden Queenie en Ranja soms zo hoog van de toren blazen omdat zij sprekend lijken op papa Nikolaas? Queenie piepte tegen mij dat ik lelijk ben omdat ik zwart ban. Mama, die dat hoorde, kakelde tegen mij dat ik helemaal niet zwart ben, maar dat ik een heel aparte kleur heb voor een kip. Mijn kleur heet bij mensen grijs en bij dieren
Queenie wil kraaien
blauw en blauwe kippen zijn best zeldzaam. Toen keek Queenie op haar snaveltje. 
En vandaag probeerde ze onze tsaar na te doen toen hij kraaide; ik schoot in de lach want het klonk net als de fiets van ma Tok toen die gesmeerd moest worden. 
Queenie keek me beledigd aan en deed even later nog een poging, echt om te gillen. 
En nu denk ik plotseling dat ik het begrijp. 
Wat het verschil is tussen mij aan de ene kant en Ranja en Queenie aan de andere kant, bedoel ik. 
U hebt het vast ook al begrepen. Arme Queenie en Ranja, als het waar is wat ik denk moeten ze gaan verhuizen als ze wat groter zijn. Nee, ik ben blij dat ik anders ben dan zij, nu kan ik lekker hier in de Tok-tuin blijven wonen.

1 opmerking:

  1. Nee hè, zijn Queenie en Ranja haantjes? Wat een pech. Gelukkig is Quinoa een echte aanwinst. Wat een slimme dame!

    BeantwoordenVerwijderen